گورباچف از آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید سخن گفت

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر گورباچف از آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید سخن گفت
گورباچف از آغاز مسابقه تسلیحاتی جدید سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق شوروی در مقاله خود برای روزنامه نیویورک تایمز قصد امریکا برای خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد (INF) را به منزله اعلام مسابقه تسلیحاتی جدید نامید.

به گزارش اسپوتنیک، رهبر سابق شوروی که بیش از 30 سال قبل پیمان INF را امضا کرده، نوشت، مسابقه تسلیحاتی جدیدی اعلام شده است".
پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد کشور وی به دلیل نقض پیمان INF از سوی روسیه از ان خارج می شود. به گفته وی ایالات متحده تا زمانی که "دیگران به خود آیند"، توان هسته ای خود را افزایش خواهد داد.
به عقیده گورباچف، خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد اولین قربانی دوره نظامی شدن اوضاع بین المللی نیست. وی یادآور شد که واشنگتن در سال 2002 از پیمان موشک های ضد بالستیک و در سال جاری از برجام خارج شده است.

جهان با عهد شکنی های آمریکا چه کار باید بکند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جهان با عهد شکنی های آمریکا چه کار باید بکند

رهبر سابق شوروی که یکی از تدوین کنندگان سیاست تشنج زدایی در اواخر سالهای 80 قرن بیستم میلادی بوده، در پایان نوشت:" مخارج نظامی به سطح نجومی رسیده و افزایش آنها ادامه دارد".
پیمان موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.
در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا 859 موشک از این نوع را. این سند نامحدود است

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала