اولین عواقب یک فاجعه جهانی

© Sputnik / Ilya Timin /  مراجعه به بانک تصاویر اولین عواقب یک فاجعه جهانی
اولین عواقب یک فاجعه جهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان ناسا نشان دادند بخش اعظم پوشش یخی دائمی قطب شمال از بین رفته و فقط یک لایه نازک یخ باقی مانده که آن هم طی ماههای گرم سال آب خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه Science Alert، پوشش یخی دائمی قطب شمال بیش از دو سال باقی مانده و ضخیم تر از یخ فصلی بوده و عمیق تر در اقیانوس فرو می رود. این یخ همچنین دارای نمک کمتری است و به این خاطر کندتر آب می شود. ضخامت یخ دریایی فصلی حدود دو متر است و عملا در تابستان محو می شود.

پیش بینی دانشمندان از یک فاجعه آب و هوایی اجتناب ناپذیر - اسپوتنیک ایران
پیش بینی دانشمندان از یک فاجعه آب و هوایی اجتناب ناپذیر

طبق محاسبات انجام شده، از سال 1958، ضخامت پوشش یخی قطب شمال دو برابر کاهش یافته و مساحت یخ دائمی آن به نیزان دو میلیون کیلومتر مربع کمتر شده است. به گفته دانشمندان در آینده سرعت آب شدن یخ های قطب شمال بطور محسوس کمتر خواهد شد اما این امر در رابطه با پایان تغییرات اقلیمی نبوده بلکه به خاطر محو کامل پوشش یخی دائمی رخ خواهد داد. بر عکس قطب شمال نسبت به افزایش دمای متوسط آب و هوا آسیب پذیرتر خواهد شد که این امر دارای تاثیرات مهلکی بر سیستم های طبیعی زیست محیطی خواهد بود.
چندی پیش دانشمندان مؤسسه تحقیقات قطبی و دریایی به نام آلفرد وگنر (آلمان) به این نتیجه رسیدند که ذوب شدن یخچال های طبیعی در ساحل دریای اختسک روسیه باعث افزایش اثر گلخانه ای و گرم شدن زمین می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала