پوتین می خواهد لیبی را به یک سوریه دیگر مبدل سازد

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniلندن
لندن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در لندن معتقدند که پوتین می خواهد از حضور خود در آن منطقه برای فشار بر غرب استفاده کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه « سان» با استناد به گفته منابع عالیمقام در دولت بریتانیا، سازمان اطلاعات بریتانیا به ترزا می نخست وزیر بریتانیا گزارش داد که روسیه «می خواهد لیبی را به «سوریه دوم» مبدل سازد و از حضور خود در آنجا برای فشار بر غرب استفاده کند».

تام تاگنهود رئیس کمیته بین المللی پارلمان بریتانیا این خبر را « فوق العاده نگران کننده» نامید و از ریاست بریتانیا خواست به این تهدید پاسخ مناسبی بدهد.

به نوشته نشریه نامبرده، دهها افسر اطلاعات نظامی روسیه و واحد ویژه آن در شرق لیبی هستند که ابتدا برای آموزش و حمایت از کانال ارتباطاتی به آنجا رفته بودند.  مسکو از مارشال خلیفه افشار  فرمانده ارتش ملی لیبی حمایت می کند.

به نوشته روزنامه مذکور:«دو پایگاه روسیه در نزدیکی شهرهای توبرک و بنغازی مستقر هستند و به عنوان پوشش شرکت نظامی خصوصی «واگنر» روسی عمل می کنند که در آنجا مستقر است».

روسای جمهور روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اعتماد به پوتین بیشتر از ترامپ است

اگر مسکو کنترل خود بر خط ساحلی را برقرار سازد این امر ممکن است به بروز موج جدید پناهجویان بیانجامد. آنچه پوتین در لیبی انجام می دهد دقیقا مطابقت کامل با تاکتیکی دارد که قبلا در سوریه و کریمه بکار گرفته است. مسکو فضای غیر قابل کنترلی را می بیند و از آن برای وارد آوردن حداکثر فشار بر غرب استفاده می کند. و این در حالی است که ما هم از نظر ورود پناهجویان و هم به لحاظ بحران نفتی  که ممکن است لیبی  منشأ آن باشد، آسیب پذیر هستیم».

تاگنهود گفت:«اینکه روسیه می خواهد جبهه دوم علیه غرب را در لیبی بگشاید فوق العاده نگران کننده است اما نباید باعث تعجب شود. آنها بی شک می خواهند از مسیر آفریقایی استفاده کنند. ما باید به هماهنگی واکنش دولت بپردازیم، زیرا بی ثباتی در این کشور ارتباط تنگاتنگی با امنیت ملی بریتانیا دارد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала