گزارش و تحلیل

چشم انداز انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق و روابط با تهران

© AFP 2023 / Safin Hamedچشم انداز انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق و روابط با تهران
چشم انداز انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق و روابط با تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنجمین دوره انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه سی ام سپتامبر در این منطقه برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک — اقلیم کردستان عراق در روز یکشنبه سی ام سپتامبر، شاهد برگزاری انتخابات پنجمین دوره پارلمانی این منطقه بود. این انتخابات تنها در اقلیم کردستان عراق، شامل سه استان دهوک، سلیمانیه و اربیل برگزار می شود و در آن اعضای پارلمان اقلیم انتخاب می شوند. پارلمان کردستان عراق برای منطقه فدرالی کردستان قانونگذاری می کند و احزاب پیروز در کردستان عراق می توانند کابینه و دولت این منطقه را تشکیل دهند. عراق دارای دو پارلمان ملی (مستقر در بغداد) و پارلمان کردستان عراق (مستقر در اربیل) است.

نخست وزیر سابق کردستان رئیس جمهور عراق شد - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر سابق کردستان رئیس جمهور عراق شد
اردشیر پشنگ پژوهشگر ارشد مسائل غرب آسیا و کردها در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق پرداخت.

احزاب حاضر در انتخابات پارلمان کردستان عراق

انتخابات اخیر پارلمان اقلیم کردستان پنجمین انتخاباتی است که از سال 1992 در این منطقه خودمختار در شمال عراق برگزار شده است. در چهاردوره گذشته حزب دموکرات با رهبری مسعود بارزانی پیروز این انتخابات بوده است و دروره پنجم نیز به نظر می رسد که این حزب در انتخابات به پیروزی قابل توجهی رسیده است. احزاب اصلی حاضر در این دوره از انتخابات می توان به حزب های دموکرات، حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب گوران (جنبش تغییر) می توان اشاره کرد.

روابط تهران و اربیل پس از انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق

پس از رفراندم و حوادثی که رخ داد، مقامات اربیل به این موضوع پی بردند که بازیگران اصلی منطقه،بخصوص ایران از مخالفان سرسخت تجزیه عراق هستند و این مخالفت یک مخالفت نمایش و تنها سیاسی نیست، بلکه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با همکاری دولت عراق آمادگی انجام عملیات جدی برای جلوگیری از تجزیه عراق هستند و این موضوع را به عینه در مسائل بوجود آمده در کرکوک عراق را دیدند و فکر می کنم قدرت بازیگران منطقه برای مقامات اقلیم کردستان کاملا مشخص شده است. اما موضوع دیگر این است که تلاش های بسیاری صورت گرفت که باعث تضعیف مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان عراق شود، اما انتخابات های اخیر پارلمان عراق و پارلمان اقلیم کردستان نشان می دهد که حزب دموکرات و مسعود بارزانی یک امر واقع و یک واقعیت امکان ناپذیر در شمال عراق هستند و یک بازیگر جدی در این منطقه محسوب می شوند و به نظر می رسد در شرایط کنونی که مسئله تجزیه عراق و استقلال کردها کنار گذاشته شده است که یکی از دغدغه های امنیتی جدی ایران بود، طرفین خواهند کوشند که در دوره جدید به سمت تنش زدایی و افزایش همکاری های بیشتر گام بردارند و فکر می کنم که ایران سعی خواهد کرد به نوعی از اتحاد با حزب اتحادیه میهنی به سمت یک موازنه با دیگر احزاب بخصوص حزب دموکرات گام بردارد. به هر حال تهران و اربیل به عنوان همسایگانی در منطقه از یکدیگر نمی توانند چشم پوشی کنند.

مهم ترین مسئله پارلمان جدید اقلیم کردستان عراق

جدی ترین مسئله پارلمان جدید کردستان عراق تعیین نوع اداره و رهبری اقلیم خواهد بود. تا به امروز سیستم نیم ریاستی و نیمه پارلمانی بوده و پس از رفراندم و استعفای بارزانی این سوال پیش آمد که نوع اداره این منطقه به"پارلمانی" تغییر خواهد کرد یا به صورت گذشته پیش خواهد رفت.
موضوع بعدی تدوین نهایی قانونی اساسی است که پیش نویس آن سال ها در پارلمان این منطقه وجود دارد و به نظر می رسد که یکی دیگر از مسائل مهمی که پارلمان جدید باید به آن رسیدگی کند، تدوین نهایی قانونی اساسی باشد.
اما مسئله رفراپندم از اولویت های اولیه پارلمان جدید نخواهد بود، اما جدی گرفتن یا نگرفتن رفراندم تحت تاثیر روابط اربیل و بغداد خواهد بود و اگر آنها بتوانند مشکل خود را با دولت عراق کاهش دهند، احتمال خواست رفراندم در پارلمان کمتر خواهد شد و اگر دولت جدید در عراق نتواند و یا نخواهند اختلافات و مشکلات حل کند، قاعدتا آهسته آهسته با افزایش اختلافات، مسئله رفراندم طرفدارانی بیشتری پیدا خواهد کرد و در پارلمان نیز صداهای بیشتری شنیده خواهد شد.

گفتگوی کامل اردشیر پشنگ با خبرگزاری اسپوتنیک

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала