تقلب هایی از جنس خوراکی +عکس

© Fotolia / Sommai تقلب هایی از جنس خوراکی +عکس
تقلب هایی از جنس خوراکی +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تقلب در مواد غذایی سوژه نگران کننده کاربران شبکه های اجتماعی شده است.

به گزارش اسپوتنیک با افزایش احتکار و تقاضای برخی از ایرانی ها برای انبار کردن اجناس از ترس کمبود و همچنین مطرح شدن موضوعات مختلف در حوزه تغذیه، یکی از مواردی که توجه کاربران شبکه های مجازی را به خود جلب کرده است تقلب در مواد غذایی است. دسترسی به مواد غذایی سالم حق طبیعی هر شهروند است، اما به نظر میرسد در حال حاضر در ایران این حق به طور کامل رعایت نمیشود. موارد گزارش شده از تقلب یا به اصطلاح غش زدن در مواد غذایی متاسفانه در همه حوزه ها گسترش پیدا کرده است. از چای و عسل و ادویه تا شیر و رب گوجه و گوشت قرمز.

برخی از این تقلب ها خطرناک و برخی کم خطر یا بیخطرند، برای مثال اقدام به فروش تخم مرغ عددی بدون سایز بندی و در نظر گرفتن وزن گرمی آن نوعی تقلب است چرا که در تمام دنیا تخم مرغ دارای سه سایز با سه قیمت مختلف میباشد. همچنین بسته بندی گشت چرخکرده بدون ذکر درصد چربی آن تقلب مشابهی است که مجددا میتوان گفت حق انتخاب را از شهروندان میگیرد. اما دسته ای دیگر از تقلب های رایج در مواد غذایی در ایران نه تنها جیب بلکه سلامت شهروندان را تهدید میکنند مانند تقلب های موجود در شیر و سایر محصولات لبنی. محصولات لبنی به علت داشتن خطر ابتلا به تب مالت از موارد حساس بوده و توصیه میشود که از لبنیاتی های سنتی ناشناس تهیه نشود اما با این وجود اقبال مردم به لبنیاتی های سنتی خیلی بیشتر از محصولات لبنی کارخانه ای است چرا که احساس میکنند طبیعی تر و سالم تر است. این درحالیست که گزارش های زیادی در این خصوص در صدا وسیما پخش شده است و هشدارهایی داده شده است.

دسته دیگری از تقلب ها افزودن مواد مشابه ماده غذایی اصلی به منظور افزایش حجم آن و در واقع کم فروشی است. از این قبیل غش زدن ها در بسیاری از محصولات دیده میشود از جمله در ادویه جات. برای مثال نیمی از پاکت زردچوبه خریداری شده، آرد یا مواد بی ارزشی است که با رنگهای غیر خوراکی به شکل زردچوبه درآمده اند. البته شاید بتوان گفت یکی از تقلب های کم خطر نسبت به سایر موارد، تقلب در ادویه هاست. چرا که حجم کمی از آن را وارد بدن خود میکنیم.

اما بجز ادویه گروه های دیگری از مواد غذایی همچون چای و قهوه و رب نیز دستخوش همین تغییرات میشوند.
برای مثال برخی از افراد سودجو نخودچی سوخته شده را پودر کرده همراه با پودر جو به خاطر زبری آن همراه با پودر قهوه مخلوط کرده و به عنوان قهوه خالص به فروش میرسانند. و یا تفاله های چای را از مراکز پرمصرف مانند قهوه خانه ها جمع آوری و خشک کرده و مقداری مواد رنگی و معطر مخصوص به آن اضافه میشود و به عنوان چای مخلوط به فروش میرسانند.
همچنین گفته میشود برخی، کدو پخته و له شده و یا پوره کدو را با آب گوجه فرنگی، جوشیده و مخلوط میکنند و مجددأ همراه با آب گوجه فرنگی می جوشانند. و یا پودر نشاسته به رب گوجه فرنگی اضافه می کنند تا نشاسته، مقداری از آب رب گوجه را جذب نماید و به عنوان رب خالص به بازار عرضه می کنند.

کاربران معتقدند این موارد باید حتی در حد کم نیز گزارش شود وبا این افراد با جدیت برخورد شود تا دیگر کسی به خود اجازه بازی با سلامت مردم را ندهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала