استیلای آمریکا بر نظام مالی جهانی به پایان خواهد رسید؟

© Sputnik / Alexey Vitvitskyاتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپا بهانه ای برای به چالش کشیدن دلار پیدا کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، طرح پیشنهادی برای ایجاد یک «ابزار»  برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند استیلای آمریکا بر نظام مالی بین المللی را به بوته آزمایش بگذارد.

طرح جدید تهیه شده توسط آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه برای ایجاد یک زیرساخت مالی ویژه برای کار کردن با ایران می تواند یک چالش معتبر در برابر استیلای جهانی طولانی مدت دلار آمریکا باشد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نیویورک گفت که طرح ایجاد یک ابزار با هدف ویژه برای تجارت با ایران به این معنی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک «موجودیت حقوقی» برای تسهیل دادوستدهای مالی مشروع با ایران ایجاد خواهند کرد و این به شرکتهای اروپایی اجازه خواهد داد تا به تجارت با ایران ادامه بدهند. جزئیات فنی این موضوع هنوز مشخص نشده اما کلمات موگرینی سرنخ هایی درباره چگونگی کار این برنامه می دهد.

تحریم های آمریکا که پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای مجددا اعمال شد، کار داد وستد با ایران را برای هر شرکتی با هرگونه تماس با آمریکا تقریبا غیرممکن می سازد.هزینه نادیده گرفتن تحریم های آمریکا می تواند شدید باشد: در سال 2015، بانک فرانسوی «بی ان پی پاریباس» جریمه ای حدود 9 میلیارد دلار برای نقض تحریم های آمریکا علیه ایران ، کوبا و سودان پرداخت کرد.

دولت روسیه در پی کاهش وابستگی به دلار - اسپوتنیک ایران
دولت روسیه در پی کاهش وابستگی به دلار

اکنون برای اروپایی ها و همچنین چینی ها و روسها روشن است که هرگونه دادوستدی با ایران درآینده باید از طریق نهادهایی باشد که از نظام مالی آمریکا جدا باشند.

موگرینی خاطرنشان کرد که آلمان ، فرانسه و انگلیس یک میانجی مالی بین دولتی ایجاد خواهند کرد. چنین دادوستدهایی که قابل تصور است به یورو و پوند انجام شود برای مقامات آمریکایی شفاف نخواهد بود و شرکت های اروپایی که از طریق میانجی های دولتی کار کنند از لحاظ فنی نقض کننده تحریم های آمریکا نخواهند بود. این سیستم احتمالا برای روسیه و چین نیز باز خواهد بود.

اروپا از این طریق ساختاری برای دور زدن تحریم ها به شکل قانونی و امن ایجاد می کند با این تضمین که معاملات به مراجع آمریکایی گزارش نخواهند شد. تنها کاری که آمریکا می تواند انجام دهد تحریم بانکهای مرکزی کشورهای مشارکت کننده یا سیستم «سوییفت» است. ایجاد یک «ساختار بانکی قابل دفاع» هدف نهایی اروپایی ها، چین و روسیه است.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در یکی از سخنرانی های اخیر خود خواستار تقویت نقش جهانی یورو و دور شدن از تجارت سنتی با دلار شد. چین و روسیه نیز از مدتها پیش به دنبال همین مساله بوده اند اما فقط در کنار اروپا است که شانسی برای به چالش کشیدن برتری آمریکا دارند.

تلاش ترامپ برای استفاده از دلار به عنوان سلاحی علیه دشمنان ممکن است در نهایت نتیجه معکوس داشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала