نابودی دلار با تحریم ایران

© Fotolia / Alswartنابودی دلار با تحریم ایران
نابودی دلار با تحریم ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیرممکن است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مشرق» کارشناسان آمریکایی معتقدند که به صفر رساندن نفت ایران کار غیرممکنی است و ادامه تحریم‌ها علیه تهران نیز به سلطه دلار بر تجارت بین‌المللی پایان خواهد داد.

دولت ترامپ پس از خروج از برجام قول داد «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را علیه ایران وضع کند. با گذشت چند ماه از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ دست به دست هم داده‌اند تا اقتصاد ایران را فلج کنند و قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا را به رخ دنیا بکشند.

این در حالی است که کارشناسان آمریکایی مکرراً هشدار می‌دهند که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نه تنها توانایی فلج کردن اقتصاد ایران را ندارد، بلکه موجب تضعیف قدرت دلار و انزوای واشینگتن در عرصه بین‌المللی خواهد شد. کارشناسان آمریکا (چه منتقد و چه موافق دولت ترامپ) تلاش می ورزند واشینگتن را از پافشاری بی‌مورد بر تحریم یک‌جانبه تهران برحذر دارند.

چرا تحریم ها علیه روسیه با تحریم ها علیه ایران فرق دارد؟ - اسپوتنیک ایران
چرا تحریم ها علیه روسیه با تحریم ها علیه ایران فرق دارد؟

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

هشتم ماه مه دونالد ترامپ در اقدامی یکجانبه و بدون ارائه مستندات لازم، اعلام کرد دیگر در توافق هسته ای سال 2015 که بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو 1+5 منعقد شده بود، باقی نخواهد ماند. توافقی که قطعنامه 2231 شورای امنیت هم آن را تایید و از همه طرف ها و سایر کشورها خواسته بود تا در اجرای این توافق همکاری کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала