توافقنامه روسیه و ترکیه درباره ادلب – نمونه یک دیپلماسی موفق

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر توافقنامه روسیه و ترکیه درباره ادلب – نمونه یک دیپلماسی موفق
توافقنامه روسیه و ترکیه درباره ادلب – نمونه یک دیپلماسی موفق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، یادداشت تفاهم دیگری در خصوص مناطق کاهش تنشها در ادلب امضا کردند.

به گزارش اسپوتنیک رئیس جمهور ترکیه و رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان پس از انجام مذاکرات در سوچی، یادداشت تفاهم ای در خصوص تثبیت وضعیت در مناطق کاهش تنش ها در ادلب امضا کردند. به گفته ولادیمیر پوتین، روسیه و ترکیه توافق بر اساس این تفاهم نامه از 15 اکتبر منطقه ای به عرض 15 الی 20 کیلومتر در ادلب، منطقه عاری از سلاح اعلام خواهد شد و نیروهای نظامی ترکیه و روسیه باید سلاح های سنگین خود را از این منطقه خارج کنند. همچنین با توافق ترکیه و روسیه، حضور مخالفان سوری در ادلب ادامه خواهد یافت اما دو کشور مانع ادامه فعالیت گروه های تندرو در ادلب خواهند شد.
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای حسین رویروان کارشناس علوم سیاسی در ایران، مدرس دانشگاه تهران، جامعه شناس، استاد دانشگاه تهران دانشکده مطالعات جهان، رئیس سابق صدا و سیمای ایران در بیروت به گفتگو نشسته است. ایشان معتقد است که توافق رسیده در سوچی — نه تنها یک موفقیت دیپلماتیک، بلکه یک نمونه از یافتن راه حل غیر نظامی و بدون مشارکت ائتلاف غرب در بحران سوریه است.

روسیه و ترکیه تصمیم گرفتند در ادلب یک منطقه حائل ایجاد کنند - اسپوتنیک ایران
روسیه و ترکیه تصمیم گرفتند در ادلب یک منطقه حائل ایجاد کنند

توافق نامه استانه و مسکو بر این استوار است که راه حل سیاسی برای بحران سیاسی است، از بین بردن نیروهای تروریستی در منطقه سوریه است. در سوریه، نیروهایی وجود دارند که باید از بین بروند، زیرا این نیروها مانع تحقق صلح در دولت سوریه در سرزمین خودش است. گزینه هایی وجود داشت که به صورت صلح آمیز با ضمانت ترکیه این کار انجام شود. دولت ترکیه اعلام نموده است که ضمانت های لازم را می دهد و این توافق انجام شده انجام خواهد شود، همه به دنبال این هستند که به دور از خون ریزی این امر انجام گردد. ایران و خود دولت سوریه از توافق دولت ترکیه و روسیه حمایت کردند، در ایران آقای ظریف و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از این امر پشتیبانی کردند. این توافق نامه مورد تاکید بقیه دولت های منطقه نیز می باشند.
از سوی دیگر اجلاس سه جانبه سه کشور ایران، ترکیه و سوریه در تهران گامی بزرگ در تحقق این امر می باشد، این یک موفقیت دیپلماتیک است که مانع دخالت غرب در امور سوریه می باشد و این یک راه حل قابل قبولی است. اینکه آیا غرب با حل این مشکل دست از سوریه می کشد، من این امر را بعید می دانم. راه حل سوریه در دستان ترکیه و ایران است، به همین دلیل غرب ممکن است به هر عنوانی خود را در مسائل سوریه دخالت دهد.

روسیه، ایران و ترکیه خواهان پایان جنگ در سوریه - اسپوتنیک ایران
روسیه، ایران و ترکیه خواهان پایان جنگ در سوریه

به عقیده این کارشناس ایرانی، "نشست آستانه و مسکو در خصوص بحران سوریه یک پلت فرم است که در یافتن راه حل عملی برای بحران سوریه نقش اساسی دارد، خنثی کردن گروه های تروریستی — مشکل بزرگ برای شروع روند سیاسی صلح آمیز در سوریه است. این توافق نامه مطابق با متن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد 2253، 2254 می باشد. این توافق نامه، شیوه ای مسالمت آمیز با مشارکت فعال از طرف ترکیه برای توافق عملیات نظامی در ادلب می باشد: برای خنثی کردن شبه نظامیان رادیکال دو گزینه وجود دارد. با مشارکت ترکیه، توافقنامه ای برای تثبیت وضعیت در منطقه ادلب انجام شود. هیچ یک از طرفین در فرایند مذاکره در نشست آستانه نمی خواهند خون ریزی در ادلب ادامه داشته باشد.
کشورهای حاضر در این نشست به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب می باشند و روند صلح آغاز شده است. بنابراین، توافق حاصله در سوچی را می توان یک نمونه درخشان از دیپلماسی موفق دانست، برخلاف تلاشهای غرب برای اخلال در روند صلح در سوریه دانست. این توافقنامه (توافق پوتین و اردوغان در ادلب بسیار موثر است. این توافقنامه، از هر فرصتی برای دخالت غرب در امور داخلی سوریه جلوگیری می کند. زیرا غرب به حل و فصل بحران سوریه از طریق مسالمت آمیز علاقه چندانی نشان نمی دهد".

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала