طرح آمریکا برای مبارزه با تروریست های ادلب

© AFP 2023 / Mandel Nganژنرال جوزف دانفورد
ژنرال جوزف دانفورد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنتاگون آماده پیشنهاد طرح خود برای مبارزه با تروریست های ادلب است.

به گزارش اسپوتنیک، جوزف دانفورد رئیس کمیته متحده روسای ستادهای نیروهای مسلح آمریکا 8 سپتامبر اعلام نمود که آمریکا برای پیشنهاد طرح خود برای مبارزه با تروریست های ادلب آماده است.

در اعلامیه  سرویس خبری پنتاگون آمده است:«نظامیان آمریکایی معتقدند که راههای موثرتر عملیات ضد تروریستی وجود دارد که کاراتر از عملیات بزرگ مقیاس معمولی در ادلب است. دانفورد ابراز داشت که منظور نه همکاری بلکه استفاده از نیرو و وسایل آمریکایی برای کشف تروریست ها حتی در محیط شهری و نابودی آنها با کمترین تلفات در بین شهروندان غیرنظامی است».

به گفته دانفورد، وی با ژنرال والری گراسیموف همتای روس خود از زمان آغاز بحران در ادلب صحبت نکرده است و قصد چنین کاری را ندارد.

در پنتاگون اعلام شد که بنا به ارزیابی آنها تقریبا 30-20 هزار تروریست وارد ادلب شده اند تا «در بین صد هزار نفری خود را پنهان کنند» که از زورگویی و آزار و اذیت در مناطق دیگر سوریه به آنجا پناه برده اند.

آمریکا و متحدان آن کشور مخالف عملیات نظامی در ادلب هستند که ارتش سوریه  تحت حمایت نیروی هوا-فضای روسیه ممکن است به انجام برساند.  پیشتر در وزارت دفاع روسیه اعلام شد که حملات هوایی به چندین تأسیسات تروریست ها در این شهر انجام شده است.

مطابق با اعلامیه آمریکا، عملیات در ادلب می تواند عواقب سنگین انسانی ببار آورد. اما قبلا صحبتی از تعداد تروریست ها در ادلب نشده بود و آمریکایی ها گزینه خود در مبارزه با تروریست ها را پیشنهاد نکرده بودند، زیرا این شهر بخشی از حوزه عملیاتی ائتلاف آمریکایی در سوریه نیست.  هم اکنون نزدیک به 2 هزار نظامی آمریکایی در مناطق شمالی و شرقی سوریه  قرار دارند که تحت کنترل دمشق نیستند.

اراضی شمال-غرب ادلب در حال حاضر خارج از کنترل نیروهای دولتی سوریه هستند. گروهک های مخالف مسلح در آنجا مستقر هستند که هرازگاهی به مواضع نیروهای سوریه حمله می کنند.

سعدی خوانی اردوغان در نشست تهران + ویدئو - اسپوتنیک ایران
سعدی خوانی اردوغان در نشست تهران + ویدئو

پیشتر اردوغان طی سخنانی در اجلاس روسیه، ترکیه و ایران در تهران گفت: با توجه به بمباران، معتقد هستم که به آتش بس برسیم به خاطر اینکه ساکنان ادلب آسیب خواهند دید. بمباران تهدیدی جدی برای آنها خواهد بود. منظورم ساکنان غیر مسلح هستند. به خاطر اینکه موج مهاجرتی ایجاد می شود. و در آخر سر آنها امکان دارد دوباره به مرز کشور ما وارد شوند. در یک سو، آتش بس و در سوی دیگر اقداماتی است که باید در ارتباط با تروریست ها اعمال شود. من معتقدم که مسئولین برای اطمینان از آتش بس دیدار های مناسب انجام خواهند داد.

نشست سوم در مورد حل و فصل سوریه با مشارکت روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در 7 سپتامبر در تهران برگزار شد. اولین نشست مذاکرات سه جانبه در تاریخ 22 نوامبر 2017 در سوچی برگزار شد. نشست بعدی در 4 آوریل در آنکارا برگزار شد.

در پایان این نشست طرفین یک بیانیه مشترک را تصویب کردند که در آن قصد خود را برای ادامه کار در بالاترین سطح اعلام کردند. نشست بعدی در روسیه برگزار خواهد شد.

هشتم ماه اوت در نتیجه آتشباری شبه نظامیان گروهک های تروریستی «هیئت التحریر الشام»، « جبهه النصرا» (سازمان های ممنوعه در روسیه) از موضع تشکیلات مسلح غیرقانونی « جیش العزه»  10 موشک به منطقه مسکونی «ماهارد» در « حما»ی سوریه پرتاب شد که باعث کشته شدن 9 نفر از افراد غیر نظامی و مجروح شدن بیش از 30 نفر شد».

درگیری های مسلحانه در کشور سوریه از ماه مارس سال 2011 تا به امروز ادامه دارد. نیروهای ارتش این کشور با شبه نظامیان مسلحی از گروه های گوناگون مبارزه می کنند. مهم ترین و بزرگترین این گروه ها، گروه تروریستی دولت اسلامی یا همان داعش بوده است که اکنون بخش بزرگی از نیروها و اراضی تحت کنترل خود را از دست داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала