آیا می توان از نور خورشید انرژی تولید کرد؟

دایره نور
دایره نور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فتوسنتز مصنوعی در تولید انرژی می تواند نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه «بیزنس استاندارد»، در این شیوه جدید با استفاده از ترکیب مولفه های زیستی و فناوری ساخت دست بشر، آب به اکسیژن و هیدروژن تجزیه می شود.

محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از شیوه جدیدی که شبیه به فتوسنتز مصنوعی است، امکان تولید انرژی از نور خورشید را فراهم کردند.

به گفته محققان به دلیل این که فتوسنتز صرفا برای بقا تکامل یافته و حداقل انرژی مورد نیاز را دریافت می کند، کارآمد نیست. اما در روش محققان کمبریج، از آنزیم ها برای ایجاد واکنش های شیمیایی استفاده می شود. علاوه بر این، میزان انرژی تولید و ذخیره شده افزایش یافته و فرآیندی که هزاران سال قبل در جلبک ها غیرفعال شده بود، مجددا فعال می شود.

هیدروژناز یکی از آنزیم های جلبک است که قابلیت کاهش پروتون ها و تبدیل آن ها به هیدروژن را دارد. اما عملکرد آن به دلیل عدم ضرورت این فرآیند برای حفظ بقای جلبک غیرفعال شده است. با این حال، محققان توانستند این آنزیم را مجددا فعال کنند. علاوه بر این محققان قادرند با کنترل این آنزیم، واکنش های شیمیایی موردنظر را ایجاد کنند که در طبیعت امکانپذیر نیست.

این قابلیت، زمینه را برای توسعه انواع فناوری های خورشیدی فراهم می کند. اولین بار است که از آنزیم هیدروژناز و یک سیستم نوری برای ایجاد فرآیند فتوسنتزی که کاملا مبتنی بر انرژی خورشیدی است، استفاده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала