ایران در هر روز می تواند 62 سانتریفیوژ مونتاژ کند

© AP Photo / Ted S. Warrenایران در هر روز می تواند 62 سانتریفیوژ مونتاژ کند
ایران در هر روز می تواند 62 سانتریفیوژ مونتاژ کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس کمیته هسته ای مجلس ایران گفت: طی بازدیدی که از تاسیسات هسته ای نطنز و فردو انجام شد به این نتیجه رسیدیم که می توانیم 62 سانتریفیوژ در روز مونتاژ کنیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مجتبی ذوالنوری، رییس کمیته هسته ای مجلس ایران گفت: طی بازدیدی که از تاسیسات هسته ای نطنز و فردو انجام شد به این نتیجه رسیدیم که می توانیم 62 سانتریفیوژ در روز مونتاژ کنیم.

او افزود: رهبر ایران بعد از نقض برجام توسط آمریکا و رفتار دو گانه اروپایی ها که موضع شفافی نمی گیرند دستور داد سازمان انرژی اتمی آمادگی ایجاد کند که اگر اروپایی ها همراه آمریکا شدند و منابع ایران را در برجام تامین نکردند و خواستیم برگشت پذیری را محقق کنیم این آمادگی از قبل ایجاد شده باشد. رهبر ایران اعلام کرد که در فاز اول باید بتوانیم ظرف دو سال به تولید 190 هزار سو برسیم. به تبع این دو کارخانه و دو سالن مونتاژ ایجاد کردیم که بتوانیم 60 سانتریفیوژ را در روز مونتاژ کنیم تا بازگشت پذیری را تسریع بخشد.

او ادامه داد: ما حدود 150 ایزوتوپ پایدار و 30 ایزوتوپ غیر پایدار داریم که مجموع آن 180 ایزوتوپ است و این پیشرفتی در صنعت و تولید ما محسوب می شود زیرا ما این تعداد ایزوتوپ را در گذشته نداشتیم. امروز کارهای خوبی صورت گرفته و زمینه انعقاد قرارداد با روس ها فراهم شده است، پایه کار در فردو آماده شده است، مراحل آزمایشی با همکاری روس ها اتفاق افتاده است، زیرساخت هایی را سازمان انرژی اتمی ایجاد کرده که کار قابل توجه است.

وی با اشاره به افتتاح چند آزمایشگاه در روز گذشته در فردو گفت: یکی از آزمایشگاه ها، در راستای تولید مواد است و این آزمایشگاه برای زمانی که بخواهیم سانتریفیوژ بسازیم و آلیاژها و مواد مربوطه را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: ما امروز هزینه ها را برای دیگران بالا بردیم در این شرایط معتقدم اگر اروپایی ها عاقل باشند نبایند برجام را از دست بدهند چون توان بازگشت ما قوی است و بازگشت پذیری ما ممکن است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала