اروپا، ایران را به آمریکا ترجیح داد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اروپا ایران را ترجیح می دهد نه آمریکا را
اروپا ایران را ترجیح می دهد نه آمریکا را - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اروپایی ها ترجیح می دهند با ایران همکاری کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه «واشنگتن فری بیکن» با استناد به اظهارات مقام ارشد کنگره با اشاره به تلاش اروپا برای حفظ برجام و انزوای آمریکایی ها نوشت که اروپایی ها همکاری با ایران را به آمریکا ترجیح داده اند.

مقام ارشد کنگره که نخواست نامش فاش شود، گفت: تا چند ماه پیش اروپایی ها مسیر متفاوتی داشتند اما حالا کاملا آشکار است که آنها در تصمیمی سنجیده بر آن شده اند تا ایران را به ما ترجیح دهند.

 ما نمی خواهیم که به کشورهای دیگر بگوییم چه کاری بکنند اما این مساله باعث تنش در روابط آنها با جمهوری خواهان و کنگره شده است.

 به نوشته  نشریه نامبرده، اتحادیه اروپا چند روز پیش بودجه ای 21 میلیون دلاری برای همکاری های این نهاد و ایران اختصاص داد. آمریکا از اختصاص این بودجه ابراز ناخرسندی کرد. مقام های ارشد ایران در روزهای اخیر تماس های تلفنی با همتایان اروپایی خود برقرار کرده اند تا با تحریم های آمریکا مقابله کرده و توافق هسته ای را حفظ کنند. این تلاش ها با امضای سند موافقتنامه همکاری‌ های دفاعی و فنی میان ایران و سوریه همزمان شده است.

فشار تحریم ها بر کسب و کار در ایران : دل نگرانی و امید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فشار تحریم ها بر کسب و کار در ایران : دل نگرانی و امید

اقدامات ایران برای متقاعد کردن کشورهای اروپایی به حفظ برجام و همکاری با تهران ثمربخش بوده است. این در حالی است که فرانسه و آلمان به تلاش ها برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران ادامه می دهند. مقام های اروپایی گفته اند که به دنبال ایجاد سیستم پرداخت های مالی با ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا هستند.

تارنمای بلومبرگ نوشت، آلمان، فرانسه و انگلیس روی ایجاد چنین سیستمی کار می کنند و سعی دارند استقلال بیشتری در مقابل آمریکا پیدا کنند.

وزیرخارجه آلمان هشدار داد که تحریم های آمریکا علیه ایران و اقداماتی که واشنگتن علیه چین، روسیه و ترکیه انجام داده است به کسب و کارهای اروپایی ها ضربه می زند.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد(متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود. اما هشتم ماه مه ترامپ از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم ها علیه ایران احیا خواهند شد.  

چندی پیش دور اول تحریمها علیه ایران بازگردانده شد. اقدامات ترامپ در این زمینه با مخالفت شدید اروپایی ها روبرو شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала