اولین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در لاهه

© AP Photo / Mike Corderاولین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در لاهه
اولین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در لاهه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادگاه بین‌المللی لاهه امروز اولین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به خاطر تحریم‌های یکجانبه واشنگتن را برگزار می‌کند.

شکایت ایران به دادگاه لاهه علیه آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شکایت ایران به دادگاه لاهه علیه آمریکا
به گزارش اسپوتنیک به نقل ار باشگاه خبرنگاران جوان، دادگاه لاهه امروز (5 شهریور) اولین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به منظور لغو تحریم‌های واشنگتن علیه ایران پس از خروج یکجانبه از برجام را برگزار می‌کند.

دادگاه لاهه، عالی‌ترین مرجع حقوقی سازمان ملل برای حل مناقشات بین‌المللی به شمار می‌رود که احکام آن الزام‌آور هستند اما قدرتی برای اجرای آنها ندارد و به همین دلیل در گذشته برخی احکام آن از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا نادیده گرفته شده‌اند.

به گزارش رویترز، روند استماع اولیه نظرات نمایندگان دو طرف درباره تحریم‌ها تا چهار روز ادامه خواهد داشت و ایران در این جلسات از دادگاه لاهه خواهد خواست که تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، علیه ایران را ملغی اعلام کند.

بر اساس، زمان‌بندی اعلام شده، امروز (دوشنبه) نوبت نماینده ایران است که شکایت این کشور از آمریکا را در دادگاه لاهه اعلام کند و فردا (سه‌شنبه) نیز نماینده آمریکا رسما و به صورت شفاهی مواضع واشنگتن را در این باره بیان خواهد کرد. در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (هفتم و هشتم شهریور) نیز این روند تکرار خواهد شد.

رویترز می‌گوید انتظار می‌رود وکلای دولت آمریکا در جلسه روز سه‌شنبه اعلام کنند که رسیدگی به مسئله تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در صلاحیت دادگاه لاهه نیست و این اقدام آمریکا نیز منافاتی با قراردادی که در سال 1955 میان دو کشور امضا شده و از نظر واشنگتن اکنون دیگر فاقد اعتبار است، ندارد.

این در حالیست که دادگاه لاهه همچنان قرارداد 1955 میان ایران و آمریکا را با وجود آنکه دهها سال پیش از انقلاب اسلامی ایران به امضا رسیده است، معتبر می‌داند.

دادگاه لاهه همچنین قرار است جلسات استماع شکایت ایران از آمریکا درباره مصادره حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان را از 16 مهر امسال به مدت 5 روز برگزار کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала