پمپئو : دعوی ایران علیه آمریکا، مداخله در حق حاکمیت کشور برای از سرگیری تحریمهاست

© AP Photo / J. Scott Applewhiteمایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درخواست ایران علیه آمریکا در دادگاه بررسی می شود.

دادگاه بین المللی دادگستری ملل متحد روز دوشنبه برای بررسی دعوی مقامات ایران علیه آمریکا در خصوص احیای تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران تشکیل جلسه داد.

ایران آمریکا را متهم به نقض پیمان دوستی و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی می کند که توسط دو کشور در سال 1955 به امضا رسید. ایران درخواستی در خصوص اقدامات موقت حفاظتی ارائه داد که در زمان انتظار برای تصمیم دادگاه به ایران کمک می کند حقوق آن کشور در قالب پیمان حفظ شود.

جلسات دادگاه با ارائه دعوی ایران و از جمله درخواست از آمریکا در خصوص خودداری از اقدامات آتی  که به نقض مفاد پیمان مذکور بیانجامد و موجب آسیب به منافع ایران شود، آغاز شد.

سپس، نماینده ایران اعلام کرد که ایران چاره دیگری نداشت به غیر از درخواست رسیدگی به این موضوع در دادگاه. به ویژه با توجه به اقدامات آمریکا و لفاظی تهاجمی آن کشور در رابطه با تحریمات. به گفته وی اعلامیه آمریکا در باره خروج از برجام و احیای تحریم ها آشکارا گویای نقض تعهدات از سوی واشنگتن است.

وزیر خارجه آمریکا متذکر شد که ایالات متحده قصد دارد قاطعانه از حقوق خود در دادگاه علیه دعوی بی اساس ایران دفاع کند.

در تاریخ 8 ماه مه 2018 ترامپ در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شد.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала