تحریم های آمریکا علیه ایران در روز 7 اوت به اجرا گذاشته شد. واشنگتن بازهم سعی کرد از طریق یک سری اقدامات، تهران را منزوی کند و به شرکت های اروپایی درباره خطرات کار با ایران هشدار داد. این سوال پیش می آید: آیا شرکت های اسپانیایی دستورالعمل های ایالات متحده را انجام می دهند؟
این شرکت از سال 2013 از زمان تحریم ایران در بازار آن کشور حضور دارد. این تحریم ها بهترین دلیل برای سرمایه گذاری در ایران بود.
کارلوس تولِدو (Carlos Toledo) مدیر روابط عمومی اسپروانکو، در مصاحبه با اسپوتنیک Sputnik گفت: ما در سال 2013 به ایران آمدیم، زمانی که تحریم ها از هر طرف اعمال شد — از اتحادیه اروپا و ایالات متحده. بنابراین ما در قلمرو ایران هیچ رقابتی نداشتیم (…) به همین دلیل تصمیم گرفتیم وارد این بازار شویم.
گفتنی است که قدامات مجازات ایران، که در سال 2011 به اجرا در آمد، اکثریت قریب به اتفاق شرکت هایی را که در حال بازرگانی با تهران بودند، ترساندند. تنها دلیرترین و یا کسانی که هیچ دلیلی برای نگرانی نداشتند، در ایران باقی ماندند.
تولدو گفت: هنگامی که روند صدور گواهینامه و تأیید را به اتمام رساندیم، کشور باز شد و رقابت شدیدی شروع شد.
بنابراین، در سال 2015، این شرکت تصمیم گرفت فعالیت های خود را در ایران کاهش دهد. در حال حاضر که واشنگتن اقتصاد ایران را خفه می کند و شرکت های اروپایی و آمریکایی را در مورد پیامدهای انجام تجارت با ایران هشدار می دهد، Esproenko این را به عنوان یک فرصت جدید می بیند.
کوچک بودن این شرکت باعث می شود مانور بیشتری در مقایسه با واحد های بزرگتر انجام دهد. این شرکت از دستدرازی گروه های فشار آمریكا نمی ترسد، که بیشتر به شرکت های باسک می چسپد تا آنها قبل از ادامه كار خود در ایران، مجدداً فكر كنند.
ما هیچ تهدیدی دریافت نکردیم و اگر دریافت کنیم آنها را بدور می اندازیم. هیچکس به ما دستور نمیدهد که ما چه می توانیم یا نمی توانیم انجام دهیم (…) و ما آنچه را که می خواهیم انجام می دهیم."
زمان نشان می دهد که چقدر شرکت های اسپانیایی از شرکت اسپروانکو پپروی کنند.