روش پیشگویی مرگ

CC0 / Pixabay / مگس های میوه ای
مگس های میوه ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریتم های روزانه باعث تشدید فرایندهای بیولوژیکی می شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله «ساینس رپورتز»محققان دانشگاه اوکلند نشانگرهای مولکولی را شناسایی کرده اند که با ریتم های روزانه مرتبط هستند و با کمک آنها می توان مرگ مگس میوه را چند روز قبل از مرگ حشره پیش بینی کرد.

ریتم های روزانه نوسانات شدت فرایندهای مختلف بیولوژیکی است که با تعویض روز و شب مرتبط است. ریتم شبانه روزی صحیح باعث افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود و برعکس آن، موجب اختلال در بیوریتم خواهد شد که رشد انواع بیماری ها را تحریک خواهد کرد. اما هر چه سن بالاتر می رود تغییراتی در سیکل خواب و بیداری بروز می کند.

سیستم شبانه روزی از تعداد زیادی سلول های عصبی — نوسانگر تشکیل شده است که ساعت بیولوژیکی  بدن را شکل می دهد. محققان به مطالعه کار دو ژن مهم در مغز و بافت های محیطی پرداختند که تأمین کننده کار ریتم شبانه روزی بدن در مگس های میوه ای PERIOD و TIMELESS هستند. در این آزمایش از حشراتی به سن 10، 30 و 50 روز استفاده شد.

در این تحقیق مشخص شد که وقتی هر دو ژن در تمام بدن مگس ها فعالیت خود را افزایش داده و همزمان با ریتم می تپند، تا مرگ حشرات فقط 4 روز باقی مانده است. این روند هم در حشرات جوان و هم مسن تر مشاهده شد. علت اختلال در سیستم های محیطی کشف شد که در آن ها سطح فعالیت هر دو ژن افت می کند و تپش همزمان ضعیف می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала