گزارش و تحلیل

تحریم های دیوانه وار و فروپاشی اقتصاد آمریکا

© AP Photo / Andrew Harnikتحریم های دیوانه وار و فروپاشی اقتصاد آمریکا
تحریم های دیوانه وار و فروپاشی اقتصاد آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال 1971 وقتی که پرزیدنت نیکسون پشتوانه طلا از دلار را برداشت کسی فکر نمی کرد این پول بی پشتوانه بخواهد روزی به ابزاری جهت فشار بر دیگر کشورها تبدیل شود و در آن زمان هدف رسیدن جهان به یک پول واحد جهت مبادله بود.

ایالات متحده به جای طلا که برای صدها سال پشتوانه پول به حساب می آمد اقتصاد خود را گرو گذاشت و همه را متقاعد کرد که اگر از دلار استفاده کنند هیچ مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد.
البته کشورهای اروپایی که از جنگ جهانی دوم خارج شده بودند توس ایالات متحده مجبور شدند از دلار به عنوان مرجع مبادلاتی خود استفاده نمایند.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران
در واقع از همان زمان هم ایالات متحده شروع به چاپ پول بی پشتوانه وافزایش نقدینگی خود نمود و همین امر باعث شد که کاغذ چند سنتی آمریکا صد دلار ارزش پیدا کند و عملا آمریکا با این کار ارزش اقتصاد خود را بالا برد.
امروزه در واقع اقتصاد آمریکا وابسته به دلارهای بی پشتوانه ای است که خود چاپ کرده و ارزش واقعی آن یک یا دو درصد ارزش مجازی بیش نیست.
تا به حال چون سیاستمداران آمریکا توانسته بودند اعتماد جهانیان به دلار را جلب کنند عملا کسی به این مهم پی نبرده اما کاهش اعتماد به دلار بی پشتوانه می تواند در نهایت اقتصاد ایالات متحده را به ارزش واقعی خود نزدیک کند و یا حتی منجر به فروپاشی آن گردد.
سیاست های ماجراجویانه رهبران ایالات متحده در استفاده بی حد و مرز از تحریم ها و استفاده از دلار به عنوان ابزاری برای اعمال این تحریم ها می تواند منجر به آن شود که در نهایت عمده کشورهای جهان به این نتیجه برسند که به یک واحد پولی معتبر تر نیاز دارند و دیگر تعامل با دلار را کنار بگذارند.
ایرانی ها و تحریم ها - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایرانی ها و تحریم ها
برخی باور دارند که یکی از دلایل حمله آمریکا به عراق به این دلیل بود که عراق تصمیم گرفت تعامل نفت خود با دلار را تغییر دهد و آمریکا نمی خواست این بدعت جا بیافتد.
امروزه تحریم های دیوانه واری که مقامات آمریکایی بر کشورهای دیگر اعمال می کنند منجر به آن شده که کشورها رو به تعامل با ارزهای محلی خود بیاورند و دیگر ایالات متحده نتواند بقیه را وادار کند از ارز آن استفاده کنند.
وقتی که آمریکا ایران را با استفاده از پول ملی خود تحریم می کرد بسیاری از کشورها کنار نشستند و چیزی نگفتند اما با گسترش این ماجرا به دیگر کشورها از جمله همپیمانان ایالات متحده دیگر همه شروع کرده اند خطر را احساس کنند و می بینیم که اتحادیه های تجاری و مالی جدید در حال شکل گیری است که در آن خبری از دلار دیگر نخواهد بود.
با ادامه این روند پیش بینی می شود یورو و یا یوان چین کم کم جای دلار را در مبادلات تجاری جهانی بگیرند و طبیعتا هر چه می گذرد این گرایش توسط کشورها بیشتر و بیشتر می گردد.
دیگر کشورهای اروپایی و کشورهای جنگ زده دیگر مانند دوران پسا جنگ جهانی دوم مجبور نیستند زورگویی های آمریکا در استفاده از دلار را تحمل کنند.
قطعا همانگونه که دلار منجر به قدرت گرفتن اقتصاد آمریکا شد از این پس دلار با تحریم ها می توانند سبب تضعیف اقتصاد آمریکا و در نهایت فروپاشی آن گردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала