کنوانسیون دریای خزر: حضور نيروهاى خارجى غير از كشورهاى ساحلى ممنوع است

© Sputnik / Aleksey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر کنوانسیون دریای خزر استقرار پایگاه های نظامی خارجی را ممنوع می کند
کنوانسیون دریای خزر استقرار پایگاه های نظامی خارجی را ممنوع می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحانی: ممنوعیت حضور نیروهای نظامی خارجی در دریای خزر گام بزرگی است.

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در روز یکشنبه در نشست سران 5 کشور دریای خزر که در شهر آکتائو در قزاقستان برگزار شد گفت: به موجب مفاد کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر که به امضای کشورهای ساحلی این دریا رسید، استقرار پایگاه های نظامی خارجی در دریای خزر ممنوع است.

او در ادامه افزود: هر گونه ساخت پایگاه های نظامی خارجی یا حضور کشتی های جنگی خارجی در دریای خزر ممنوع است و این یک گام بسیار بزرگی است.

دیروز نیز قزاقستان بیانیه مشابهی را ارائه کرد و غیرت عبدالرحمانوف، وزیر امور خارجه قزاقستان گفت که پایگاه های نظامی آمریکا در دریای خزر وجود نخواهد داشت.

مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر تقریبا بعد از فروپاشی شوروی سابق آغاز شد، اما در ابتدای کار، مذاکراتی روی متن واحدی صورت نمی‌گرفت. قبل از آن ایران و شوروی از این دریا به صورت مشاع استفاده می‌کردند، هر چند که در عمل شوروی با استفاده از قدرت خود در این زمینه و میزان بهره‌مندی، حوزه مربوط به ایران را که می‌بایست عرفا یا عملا 50 درصد می‌بود را کمتر می‌کرد. اما در کل در موافقنامه با شوروی و در موافقتنامه‌های بعدی تا کنون درصد یا عددی ناظر به سهم یا حدود ایران نوشته نشده است. مذاکرات در این زمینه زمانی جدی‌‌تر شد که در حدود سال 1996 میلادی گروهی تشکیل شد که وظیفه آن تدوین رژیم حقوقی دریای خزر بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала