گزارش و تحلیل

چرا نگیم زنده باد آمریکا؟

© AFP 2023 / Timothy A. Claryچرا نگیم زنده باد آمریکا؟
چرا نگیم زنده باد آمریکا؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در بسیاری از سخنرانی های خود پرزیدنت ترامپ اعتراض داشته که در ایران شعار "مرگ بر آمریکا" سر می دهند و وی با کشوری که مردمش "مرگ بر آمریکا" می گوید مشکل دارد.

البته ظاهرا مترجمان وی نتوانسته اند عبارت "مرگ بر آمریکا" را برای وی و دیگر سیاستمداران آمریکایی درست تعبیر کنند.

ای خدا از دست این مترجمان ناشی که از مترجم گوگل هم بد تر ترجمه می کنند.

زبان فارسی آنقدر غنی است که برخی واژه ها می تواند چندین معنی و تفسیر داشته باشد و با چند کلمه می توان تعابیری ساخت که شاید در زبان انگلیسی امکان پذیر نباشد.

واکنش تند سردار سلیمانی علیه رئیس جمهور آمریکا - اسپوتنیک ایران
واکنش تند سردار سلیمانی به اظهارات رئیس جمهور آمریکا

اگر به ترجمه تحت اللفظی این شعار بپردازیم دقیقا همان معنی ای را می دهد که در ذهن آقای ترامپ و سیاست مداران آمریکایی ترسیم شده اما هدف از این شعار نابودی ایالات متحده آمریکا نمی باشد بلکه هدف مقابله با سیاست های سلطه گرانه 2% حاکم بر ایالات متحده است.

2 درصدی که عموما از ثروتمندان و نوچه های سیاستمدار کارمند آنها تشکیل می شود.

آیا تا به حال ملاحظه کرده اید که وقتی سیاستمداران آمریکایی می خواهند بر علیه کشورهای دیگر توطئه بچینند و یا جنگ برپا کنند و یا آن کشور را تحریم کنند و یا زیر توافقنامه های بین المللی بزنند ویا… اظهار می دارند که این کار را برای حفظ منافع ملی آمریکا انجام می دهند؟

آیا تا به حال کسی از آنها سوال کرده این منافع ملی آمریکا چیست؟

آیا منظور منافع ملی کل مردم آمریکا یا منافع آن 2% است؟

و یا اینکه آیا در چهارچوب منافع ملی آمریکا منافع ملی دیگران نیز در نظر گرفته شده یا نه؟

همه کشورها منافع ملی دارد که باید آن را حفظ کنند ولی آیا حق دارند برای حفظ منافع ملی خود به منافع ملی دیگران دست درازی و یا تعدی کنند؟

فشار روانی آمریکا  بر ایران - اسپوتنیک ایران
فشار روانی آمریکا بر ایران

بگذارید ساده تر بگویم.

شما مثلا در یک مجتمع زندگی می کنید و یک سری منافع شخصی دارید، آیا به دلیل منافع شخصی خود می توانید به منافع شخصی دیگران تعدی کنید و بگویید من به این دلیل به حق و حقوق دیگران تعدی می کنم چون منافع شخصی بنده ایجاب می کند این کار را انجام دهم.

آنوقت فکر می کنید چه اتفاقی پیش می آید؟

آیا دیگران شما را تحسین خواهند کرد که منافع شخصی خود را مد نظر قرار دادید؟

این خود یک الگوی خود خواهانه است که معمولا بسیاری به دنبال آن هستند و اگر جامعه و قوانین اجتماعی به مقابله با آن نپردازند مجتمع که هیچ بلکه جهان کل فیکن می شود.

حال تصور کنید که 2 درصد حاکم بر ایالات متحده این حقوق را نه فقط داخل ایالات متحده بلکه در کل جهان برای خود قایل می باشند.

حرص و طمع آنها بی نهایت است و تا وقتی که این حرص و طمع وجود دارد احد الناسی در جهان از دست آنها در امان نخواهد بود.

ماجرای شعار "مرگ بر آمریکا" منظور مخالفت با این حرص و طمع است که در حال نابودی کل جهان می باشد و هیچ مرز و حدی برای خود قایل نمی باشد.

ایالات متحده برای حفظ منافع ملی خود نیروهایش را ده ها هزار کیلومتر آنطرف تر ارسال می کند وتنها دلیلی که می توان برای این منافع در نظر گرفت همانا فروش بیشتر اسلحه و غارت اموال و منابع خدادادی کشورها ودر واقع افزایش ثروت مال اندوزان آمریکایی می باشد.

در این ماجرا مردم آمریکا، که اکثرا به ماشین ها و یا برده هایی برای ثروتمندان تبدیل شده اند، هیچ سودی نمی برند و فقط قربانیان این آتون آتشین حرص و طمع ثروتمندان آمریکایی هستند.

شاید جالب است که بدانیم طبق آمار و ارقام حدود هفت ملیون ایرانی حال چه ایرانی های مقیم و یا آمریکایی هایی با اصالت ایرانی در ایالات متحده و کانادا زندگی می کنند، یعنی چیزی حدود 10% ملت ایران.

به ندرت پیش می آید که شما در ایران خانواده ای را پیدا کنید که یک یا چند عضو اش مقیم یا شهروند ایالات متحده نباشد.

بدیهی است که همه اینها برای کسب شهروندی آمریکا قسم به زنده بودن آمریکا خورده اند ولی ظاهرا سیاست مداران ایالات متحده صدای اینها را نمی شنوند یا نمی خواهند بشنوند.

اگر بنا به دوستی باشد شاید بتوان گفت شرایط دوستی مردم ایران و مردم آمریکا بیش از شرایط دوستی دیگر ملت ها فراهم است اما مشکل در آن است که 2% حاکم در ایالات متحده باید توجه داشته باشند که همانگونه که آمریکا منافع ملی دارد ایران هم منافع ملی دارد و مشکل وقتی پیش می آید که این منافع با هم در تضاد باشد.

همانگونه که آمریکا به دنبال حفظ منافع ملی خود است ایران هم به دنبال حفظ منافع ملی خود است حال هر کدام ممکن از بهانه های جدایی برای تفسیر منافع ملی داشته باشند.

اگر سیاست مداران آمریکایی می خواهند شعار "مرگ بر آمریکا" در ایران تغییر کند باید توجه داشته باشند که ملت ایران با دیگر کشورهای منطقه فرق دارد و اگر بنا باشد منافع ملی ایران در هر ماجرایی مورد توجه قرار نگیرد امکان ندارد بتوانند با ایرانی ها کنار بیایند.

در حال حاضر آمریکایی ها چپ و راست مقامات ایرانی را بصورت شعاری دعوت به گفتگو می کنند و خوب می دانند گفتگویی که در آن منافع ملی ایران لحاظ نشده باشد از نظر ایرانی ها مردود است.

اگر مقامات آمریکایی واقعا خواهان آن هستند که شعار "مرگ بر آمریکا" از بین برود و با ملت ایران دوستی داشته باشند باید دست به کار شوند و ابتدا سیاست های خصمانه خود بر علیه ایران و ملت ایران را تغییر دهند.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала