گزارش و تحلیل

رفتار خشونت آمیز عربستان، اینبار به سمت چه کشوری است؟

© AP Photo / Cliff Owenرفتار خشونت آمیز عربستان، اینبار به سمت چه کشوری است؟
رفتار خشونت آمیز عربستان، اینبار به سمت چه کشوری است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از نشریه "آمریکان کنسرواتیو" – دولت عربستان سعودی به علت انتقاد نرم کانادایی ها نسبت به دستگیری خشونت آمیز فعالان، انزجار شدیدی را ابراز کرده است.

روز دوشنبه ریاض دستور اخراج سفیر کانادا را صادر کرد و تمام موافقتنامه های تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور را پس از آنکه کانادا "نگرانی جدی" نسبت به دستگیری های اخیر مبارزان عربستان برای جامعه مدنی و حقوق زنان اعلام کرد متوقف نمود. وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که دنیس هوراک سفیر کانادا در عربستان "شخصیت نامطلوب" است و برای ترک کشور به وی 24 ساعت داد.

واکنش بیش از حد شدید مقامات عربستان سعودی نمونه دیگری از سیاست خارجی ناخوشایند و پرخاشگرانه ریاض بود که ما طی سه سال گذشته به خوبی با آن آشنا شدیم. سرزنش نرم کانادا حداقل آن اقدامی بود که دولت سعودی شایسته آن است وقتی که آن فعالانی را که خواستار همین اصلاحات در کشور خود می شوند زندانی می کند. این در حالی است که ریاض تلاش می کند چهره خود را در انظار غرب بهبود بخشد. این رویداد حاکی از ماهیت ریاکارانه برنامه "اصلاحات" اعلام شده توسط ولیعهد است.

اثر جانبی: چرا رسوایی دیپلماتیک میان کانادا و عربستان سعودی رخ داد؟ - اسپوتنیک ایران
چرا مشکل دیپلماتیکی میان کانادا و عربستان سعودی رخ داد؟
محمد بن سلمان اجازه تغییرات جزئی را داد، اما در عین حال سرکوب مخالفان و تمرکز قدرت دولتی در دستان خود را تشدید کرد. در سیاست خارجی، او وارد رقابت های غیر ضروری و گران قیمتی شد که در آن نتوانسته است غلبه کند. در این فرایند، سلمان به دیگر کشورها و سرمایه گذاران خارجی نشان می دهد که او رهبر بی تجربه و بی پروا است و توانایی های خود را بیش از حد ارزیابی می کند.

امارات متحده عربی به صورت کاملا قابل پیش بینی از عربستان سعودی در این نزاع پشتیبانی کرد. انور قرقاش وزیر خارجه امارت روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: امارات متحدۀ عربی در حمایت از حق حاکمیت، در کنار عربستان سعودی است پس از آنکه پادشاهی تجارت و معاملات سرمایه گذاری جدید را با کانادا متوقف کرد.

هیچ چیز شگفت آور در آن نیست که رژیم های اقتدارگرا انتقاد از سیاست های داخلی خود را دوست ندارند. اما چیزی بسیار قابل انکار و ناخوشایندی در آن وجود دارد که امارات متحده عربی و عربستان سعودی در پشت حاکمیت خود پنهان می شوند، در حالی که خودشان حق حاکمیت یمن را پایمال می کنند و مردم غیرنظامی را با بمب ها و موشک ها می کشند و برای گرسنگی میلیون ها نفر شرایط ایجاد می کنند. اگر سعودی ها به شدت می خواهند تمام روابط خود را با یکی از تامین کنندگان مهم تسلیحات خود قطع کنند، کانادا و دیگر کشورهای غرب باید این را به عنوان نشانه ای از این که ریاض با آنها هرگز روابطی با ارزش و اعتماد نداشت، تلقی کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала