گزارش و تحلیل

تبادل چایی با نفت ایران

© Sputnikایران پیشنهاد سری لانکا را رد کرد
ایران پیشنهاد سری لانکا را رد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران چه کالاهایی را می تواند جایگزین فروش نفت نماید؟

به گزارش اسپوتنیک، طی روزهای اخیر هیئت بازرگانی چای سری لانکا به بانک مرکزی این کشور پیشنهاد کرده که شرکت سیلون پترولیوم این کشور بدهی نفتی ۲۵۰ میلیون دلاری خود به ایران را از طریق صادرات چای به این کشور پرداخت کند. این پیشنهاد پس از آن مطرح شده که وزارت امور خارجه سریلانکا مقررات جدیدی را در زمینه تبعیت از تحریم ها علیه ایران صادر کرده است.
در این راستا خبرنگاری اسپوتنیک با یکی از منابع آگاه در زمینه نفت و انرژی از وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران که خواست نام وی فاش نشود، مصاحبه نموده است. به عقیده این کارشناس، چنین توافقی با سریلانکا وجود ندارد و ایران راه حل های دیگری به جز تبادل کالا در برابر نفت دارد.

چه کالایی ارزش تهاتر با نفت را دارد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چه کالایی ارزش تهاتر با نفت را دارد؟

- کشور سریلانکا و ایران توافقی مبنی بر فروش چای سریلانکا به ایران چه کالاهایی را می تواند جایگزین پول نفت در دیگر کشور ها نماید؟

از آنجایی که من می دانم همچنین توافقی وجود ندارد میان ایران و سری لانکا. این خبر تا آن جایی که من می دانم درست نیست. من شعری از ملک الشعرای بهار می خوانم: "جدا شد یکی چشمه از کوهسار، به ره گشت ناگه به سنگی دچار". این شعر معروف را رهبر ایران مصداق آن اعلام نموده است. آمریکا و تحریم ها، غرب سنگ بزرگی بر راه ایران است. اما ما راه خود را ادامه می دهیم، تا به رودخانه جهان وصل شویم.

ایران پیشنهاد سری لانکا  را رد کرد - اسپوتنیک ایران
ایران پیشنهاد سریلانکا را رد کرد

البته این واقعه پیش از این نیز برای خود روسیه نیز رخ داده است. این اتفاق بعد از فروپاشی شوری برای شما اتفاق افتاد. اما روسیه ایستاد و شما دارید کار می کنید. ما تنها کشوری نیستیم که با این مشکل رو به رو شده ایم. ما همانند روسیه می دانیم چه کارهایی باید انجام دهیم. ما دوستان خوب زیادی هم در دنیا داریم.


ایران هر گز برنامه خرید کالا به جای فروش نفت نداشته و ندارد و نخواهد داشت. تحریم های یکجانبه آمریکا موضوعی است که اروپا و روسیه، چین با ان موافق نیستند. بنابراین ما هنوز همانند سیستم قبل مرادوات نفتی خود را انجام می دهیم. نیازی هم به تبادل کالا نداریم. منابع ارضی کشورمان خیلی قوی است.

تحریم آمریکا علیه خریدار نفت ایران - اسپوتنیک ایران
خرید نفت ایران و تحریم آمریکا

- ایران همواره از عهده تحریم ها بر آمده است؟ در بخش انرژی و برای فروش نفت چه کارهایی می تواند انجام دهد؟
مشکل انرژی مشکلی است که آمریکا به خاطر منافع خود و صادرات خود در جهان ایجاد می کند. یعنی می خواهد سهم بازار را بگیرد. این بازی آمریکاست برای گرفتن سهم بازار. همه دنیا این موضوع را می دانند، گران شدن قیمت نفت و بقیه موارد تقصیر امریکاست. ما یک جاهایی سود می بریم، یک جاهایی ممکن است ضرر بکنیم ، این اتفاق با همه کشورهای عضو اوپک و روسیه نیز می افتد. مشکل آقای ترامپ با همه کشورها است: با چین روسیه و ایران مشکل دارد. ایران هنوز همانند قبل هیچ کدام از تحریم های آمریکا را جدی نمی گیرد.

در حال حاضر کشورهای خریدار بزرگ نفت ایران: هند، چین، ترکیه، ایتالیا، ژاپن، فرانسه، یونان، امارات متحده عربی و اسپانیا می باشند. در این میان کشورهایی چون سری لانکا (نفت در برابر چای)، تایلند (نفت در برابر برنج)، آرژانتین (گندم در برابر نفت) اما کشورهایی هستند که آماده عرضه محصولات استراتژیک در برابر پول نفت ایران هستند. هند نیز پیشنهاد پرداخت روپیه در ازای نفت ایران را ارائه داده است.
تحریمه ای ایالات متحده در ابتدای نوامبر اعمال می‌شود اما از همین حالا دسترسی ایران به یورو و دلار محدود شده است. به گفته اسداله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، ایران حاضر است در برابر فروش نفت خام خود، محصولات کشاورزی و تجهیزات پزشکی دریافت کند. وی همین‌طور گفته است که ایران تنها با کشورهایی معامله خواهد کرد که از این کشور نفت می‌خرند. اکنون باید دید که ایران در برابر چالش جدید تحریم ها چگونه عمل می کند و معادله نفت در برابر کالا را اجرا می کند یا نه!

جناب آقای احمد خادم الملله، معاون سابق وزیر صنایع و کارشناس اقتصادی و مدیر مسئول نشریه «دنیای اقتصاد» در ایران، در خصوص پیشنهاد سریلانکا در خصوص تبادل چای در مقابل پول فروش نفت، این موضوع را رد نمی کند، اما آن را مربوط به مسائل داخلی و خصوصی کشور می داند.


- بر اساس توافق کشور سریلانکا و ایران، تهران در موارد مشابه چه کالاهایی را می تواند جایگزین پول نفت در دیگر کشور ها نماید؟
در شرایط تحریم طبیعی است که ایران با خیلی از کشورها مبادله کالا و پول دارد و به شکل تهاتر حساب های خود را تسویه می کند اما این که ما به چه کشورهایی کار می کنیم و چه کالاهایی نیاز داریم این در شرایط تحریم یک بحث محرمانه کشور ما است در شرایط جهانی امروز کشورها مجبور نیستند از آمریکا و سیاست های ترامپ تبعیت کنند.

در دنیای امروز دوست و دشمن استراتژیک جایش را به منافع استراتژیک داده است و همه کشورها حتی دوستان نزدیک آمریکا مثل اتحادیه اروپا بر اساس منافع استراتژیک خودشان کار می کنند نه بر اساس آنچه ترامپ می خواهد و به آن ها دیکته می کند. البته طبیعی است که اروپا بخاطر تجارت بالایی که با آمریکا دارد تمایلی به مبارزه و جنگ تجاری با آمریکا ندارد اما سیاستمدارانه و هوشمندانه در مراودات تجاری منافع خودش را دنبال می کند.
ایران هم راهکارهای متعددی برای عبور از تحریم وتضییقاتی که ترامپ برای ما ایجاد کرده دارد و بموقع از آن ها استفاده می کند. اما این که این راهکار ها چیست جزء مسایل داخلی کشور است.

جنگ تجاری اروپا و آمریکا - اسپوتنیک ایران
جنگ تجاری اروپا و آمریکا

در این راستا، می توان نتیجه گرفت که هنوز ایران در برابر تحریم های آمریکا مقاومت خواهد نمود، و به این زودی ها به معاهده کالا در برابر نفت تن نخواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала