آیا بمب کوارکی در راه است؟

© Sputnik / Vitaliy Ankov /  مراجعه به بانک تصاویر آیا بمب کوارکی در راه است؟
آیا بمب کوارکی در راه است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان روسیه امکان ساخت بمب کوارکی را مورد بررسی قرار داده اند.

به گزارش اسپوتنیک، فیزیکدانان نوع جدیدی از همجوشی را کشف کردند که بین کوارک‌ها رخ می‌دهد. به دلیل نیروی زیاد ناشی از این پدیده، آن‌ها در مورد انتشار کامل نتایج خود نگران هستند و تقریبا آن را به طور کامل منتشر نکردند. به نظر می‌رسد انرژی حاصل از این همجوشی کوارک‌ها از انرژی هسته‌ای مورد استفاده در عصر حاضر بیشتر باشد.

بیش از یک قرن است که بشر می‌داند ذرات تشکیل دهنده هسته‌ی هر اتم با دارا بودن مقدار چشمگیری انرژی در کنار هم قرار گرفته‌اند. جداسازی این ذرات در فرایندی به نام شکافت هسته‌ای می‌تواند مقداری از این انرژی را آزاد کند. 

سرگی پوپوف،ستاره شناس-فیزیکدان از دانشگاه دولتی مسکو در باره امکان همجوشی کوارک ها می گوید: در اصل این کار امکان پذیر است،فقط باید فکر کرد که چگونه؟ دانشمندان در حال تلاش برای بحث در مورد چگونگی جلب انرژی از جهان در حال گسترش هستند. ما نمی دانیم که آیا چنین فرایندی در طبیعت صورت می گیرد و یا امکان دستکاری آن ها هست یا نه. اما متوجه شدم که مشکلات فنی و اساسی نیستند.

اولگ تیرایف، رئیس آزمایشگاه فیزیک انرژی های سطح بالا ،خطر احتمالی چنین سلاح هایی و عدم اجرایی بودن آن ها را به دلیل محصور بودن  کوارک ها بیان می کند.

تیرایف ادامه می دهد: بسیار خوب است که کوارک ها این گونه به هم متصل هستند. اگر آنها از هسته خارج شوند، یک بمب کوارک وحشتناک با انرژی بیشتری از یک انفجار هسته ای ظاهر می شود و تبدیل جرم به انرژی نزدیک به صد درصد است.

کوارک ها نمی توانند در حالت غیر وابسته (خارج از هر ذره)، قرار بگیرند. این به دلیل این واقعیت است که نیروی متقابل بین کوارک ها (نیروی هسته ای یا نیروی دیگر) با فاصله بین آنها افزایش می یابد. آخرین کوارک نمیتواند پروتون یا هر هاردرون دیگررا ترک کنند و این پدیده به معنای محاصره کوارکها است.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала