آیا ایده سکونت انسان در کره مریخ تحقق خواهد یافت؟

© Photo / ESA и STScIآیا ایده سکونت انسان در کره مریخ تحقق خواهد یافت؟
آیا ایده سکونت انسان در کره مریخ تحقق خواهد یافت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان سیاره شناس دانشگاه بولدر ایالت کلرادو آمریکا به این نتیجه رسیدند که اجرای طرح علمی ایلان ماسک، موسس و مدیر عامل شرکت SpaceX درباره اسکان دادن انسان در کره مریخ فعلاً غیر ممکن است

به گزارش اسپوتنیک،ایلان ماسک، موسس و مدیرعامل شرکت SpaceX، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که امیدوار است بتواند با استفاده انفجارهای هسته‌ای، جو سیاره مریخ را به زمین شبیه کرده و امکان حیات انسان روی این سیاره را ممکن سازد اما طبق تحقیقات صورت گرفته توسط ناسا، حتی با وجود استفاده از قابلیت‌های تکنولوژی هسته‌ای نیز قبل سکونت کردن این سیاره سرخ رنگ امکان پذیر نخواهد شد.
ایده اصلی قابل سکونت ساختن کردن مریخ که از آن به عنوان « terraforming» نام برده می‌شود، این است که به میزان کافی دی اکسید کربن در سطح این سیاره جمع شده تا جو ضخیم تر شده، دمای سیاره را بالا برده و بتوان تحت این شرایط آب را به صورت فاز مایع نگه داشت. این فرآیند دقیقا همان تاثیر گازهای گلخانه‌ای است که باعث تغییرات آب و هوایی در سیاره خود ما شده است.
دانشمندان دانشگاه کلرادو می‌گویند: دی اکسید کربن (CO2) و بخار آب (H2O) یگانه گازهای گلخانه‌ای هستند که باید برای ایجاد تاثیر گلخانه‌ای، به میزان کافی روی سطح سیاره مریخ وجود داشته باشند.
این دو گاز به اندازه کافی و برای ایجاد این اثر ، روی سطح مریخ یافته نمی‌شوند و به همین دلیل این ایده عملی نخواهد بود. فشار جوی مریخ ، حتی کمتر از یک درصد فشار جو کره زمین است و به همین دلیل است که دمای این سیاره به اندازه‌ای زیاد نیست که بتواند آب را در حالت مایع در سطح خود نگه دارد.
تحلیل‌ها نشان می‌دهند که حتی با استخراج دی اکسید کربن از گرد و غبار، خاک و مواد معدنی روی مریخ با کمک انرژی اتمی، بازهم نمی‌توان به شرایط مورد نظر دست پیدا کرد.
تحقیقات نشان می‌دهد که سطح مریخ زمانی گرم‌تر و مرطوب‌تر بوده اما این رطوبت و انرژی مدت‌ها پیش در فضا گم شده است. با این وجود هیچ کس نمی‌تواند بگوید زندگی روی این سیاره هرگز امکان پذیر نخواهد بود ولی با فناوری امروز، این امر فعلا غیر قابل حصول است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала