گزارش و تحلیل

همزمانی سخنرانی سلیمانی با حملات انصار الله تصادفی یا برنامه ریزی شده؟

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderهمزمانی سخنرانی سلیمانی با حملات انصار الله تصادفی یا برنامه ریزی شده؟
همزمانی سخنرانی سلیمانی با حملات انصار الله تصادفی یا برنامه ریزی شده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همزمان با سخنرانی سردار قاسم سلیمانی که دریای سرخ را مکانی نا امن برای آمریکایی ها عنوان کرده بود انصار الله حملاتی را به ناوهای جنگی عربستان انجام دادند و دو ناو بسیار قدرتمند این کشور را هدف گرفتند.

به یکباره هم انصار الله اعلام کردند که فرودگاه ابوظبی را هدف قرار داده اند و مشخص شد انفجار بزرگی در این فرودگاه رخ داده.
چند روز قبل تر هم پرزیدنت حسن روحانی با کنایه اظهار داشته بود بسیاری فکر می کنند که ایران فقط تنگه هرمز را در اختیار دارد تا آن را ببندد اما ایران تنگه های دیگر زیادی را در اختیار دارد.
گو اینکه این صحبت های آقای روحانی را می توان یک متافور نامید که می تواند چندین منظور داشته باشد و قطعا صحبت آقای روحانی فقط بحث تنگه هرمز یا باب المندب و یا غیره نبوده بلکه تنگه های مجازی در جای جای جهان که در اختیار ایران است بوده، اما همزمانی این صحبتها با حملات انصار الله این ذهنیت را به اذهان خطور داد که ممکن است این حملات هماهنگ شده باشد و ایران از همپیمانان خود خواسته تا پیغامی ارزنده به جهان ارسال کنند.

واکنش تند سردار سلیمانی علیه رئیس جمهور آمریکا - اسپوتنیک ایران
واکنش تند سردار سلیمانی به اظهارات رئیس جمهور آمریکا
پیغامی که مبنایش آن است که اگر بنا باشد ملت ایران تحت فشار قرار گیرند اینبار کل جهان تحت فشار قرار خواهد گرفت.
عربستان سعودی هم ظاهرا دست روی دست نگذاشته وبلا فاصله ارسال نفتکش هایش به سمت تنگه باب المندب را متوقف کرده تا فشاری مضاعف بر جامعه جهانی وارد شود.
اگر این هماهنگی واقعا صحت داشته باشد شاید بتوان به آنهایی که به حضور ایران در جاهای دیگر جهان از جمله یمن و سوریه و لبنان و عراق و… اعتراض می کردند گفت دلیل اش همین است که در وقت مبادا اینان نیز به کمک ایرانی ها بیایند.
گو اینکه احتمال تصادفی بودن این ماجرا هم بسیار زیاد است چون که به هر حال ائتلاف سعودی انواع و اقسام حمله ها را بر علیه مردم یمن اخیرا انجام داده و مدت ها بود که رهبران انصار الله تهدید می کردند که دست به چنین کاری خواهند زد.
به هر حال چه ماجرا هماهنگ شده باشد چه هماهنگ شده نباشد جامعه جهانی یک پیغام بسیار مهم را دریافت کرد.
جنگ با ایران مانند جنگ های دیگر نخواهد بود.
جامعه جهانی هم نباید تصور کند که اگر خود را کنار بکشد این ایران و ایرانی ها هستند که همه فشارها را باید متحمل شوند بلکه همان فشاری که بر ملت ایران وارد می شود بر دیگر ملت های جهان هم وارد خواهد شد.
حد اقل این است که قیمت سوخت در همه کشورها بالا خواهد رفت و هزینه های این جنگ بر آنها نیز تحمیل خواهد شد.
انصارالله یمن یک ناو عربستان را هدف قرار داد - اسپوتنیک ایران
انصارالله یمن یک ناو عربستان را هدف قرار داد
وقتی اینجا از جنگ صحبت می کنیم منظور فقط جنگ نظامی نیست بلکه حتی اگر بنا باشد یک جنگ اقتصادی هم بر علیه ایران راه بیافتد قطعا کل جهان هم از این جنگ اقتصادی متاثر خواهند شد.
می توان گفت اینبار استراتژی ایران برای مقابله با تحریم های احتمالی ایالات متحده این خواهد بود که اگر بنا باشد ایرانی ها تحت فشار اقتصادی باشند کل جهان تحت فشار خواهد بود و دیگر نباید تصور کرد که این ماجرا فقط به ایران مربوط است و همه پای خود را کنار بکشند.
قطعا عربستان سعودی هم تلاش دارد با متوقف کردن صادرات نفت خود از تنگه باب المندب پای آمریکا واروپا را نیز به این ماجرا باز کند و امیدوار است بتواند آنها را وادار کنند در ماجرای چیره شدن بر یمنی ها به دادش برسند اما همین ماجرا می تواند از سوی دیگر به سیاست های ایران نیز کمک کند چون حالا کل جهان متوجه هستند که دیگر حق ندارند کنار بنشینند.
بدیهی است تا چند هفته دیگر که موعد مقرر اعمال تحریم های جدید ایالات متحده بر علیه ایران است کل جهان تحت فشار های بیشتر خواهد بود تا تکلیف خود را با ایران و ایالات متحده روشن کند.
اگر می خواهند با آرامش زندگی کنند باید آقای ترامپ را وادار کنند از این رفتارهای قلدرمعابانه خود بر علیه ایران دست بردارد وپایبند تعهدات بین المللی ایالات متحده باشد وگرنه همه درگیر خواهند بود و همان فشار اقتصادی ای که قرار است بر ملت ایران وارد شود بر دیگر ملت ها هم وارد خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала