هشدار جدی دیوان «لاهه» به آمریکا در پی شکایت ایران

© AP Photo / Mike Corderهشدار دیوان «لاهه» به آمریکا در پی شکایت ایران
هشدار دیوان «لاهه» به آمریکا در پی شکایت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادگاه لاهه به آمریکا هشدار داد تا از هرگونه اقدام جدید اجتناب کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، رییس دیوان لاهه طی نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه امریکا، ضمن اعلام زمان رسیدگی به شکایت ایران درخصوص بازگشت یک‌جانبه تحریم‌ها، تاکید کرد که کاخ سفید باید از هرگونه اقدام جدید اجتناب کند.
بدنبال شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت آمریکا، ساعتی قبل رییس دیوان بین المللی دادگستری طی نامه ای رسمی خطاب به پمپئو وزیر خارجه امریکا، به دولت آن کشور هشدار داد که طوری رفتار کند که آثار تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواستهای ایران را خدشه دار نکند.
محسن محبی افزود: موضوع دادخواست ایران این است که اقدام آمریکا در برگرداندن تحریمهای یکجانبه برخلاف تعهدات بین المللی امریکا در عهدنامه سال 1334 است. بموجب این عهدنامه آمریکا متعهد شده بود مانع از مراودات پولی و بانکی نشود.
ایران از لاهه خواسته است تا در حوزه سلامت و درمان و دارو و خصوصا امنیت هوایی ، بعنوان یک امر فوری و طی دستور جداگانه ای برگرداندن تحریمها را ممنوع سازد.
در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود.
توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام:تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد. اکنون آمریکا به طور یک طرفه برجام را لغو نموده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала