غذای پنج هزار سال پیش یک انسان

© Screenshot/Nicholson Museumغذای پنج هزار سال پیش یک انسان
غذای پنج هزار سال پیش یک انسان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروهی از دانشمندان موفق شدند آخرین غذای یک مومیایی را تعیین کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Current Biology،گروهی از دانشمندان به رهبری مرکز تحقیقات ایتالیایی Eurac Researchبا تجزیه و تحلیل محتویات معده مومیایی 5300 ساله اوتسی مرد یخی،موفق به تعیین آخرین غذای او شدند.

دانشمندان با استفاده از روش های میکروسکوپی توانستند در بدن اوتسی بقایای سرخس سمی، گوشت بز،گوشت گوزن و غلات را شناسایی کنند.

محققان اعلام کرده اند که اوتسی ظاهرا یک رژیم غذایی با محتوای چربی زیادی داشته است.چربی حیوانات 46٪ از محتوای یافت شده معده اوتسی بوده است. به گفته دانشمندان، این انتخاب غذا مرتبط با نیاز به انرژی مداوم برای شکار است.

محققان می نویسند که آخرین غذا اوتسی از 30 دقیقه تا دو ساعت قبل از مرگ او بوده است. اعتقاد بر این است که او در سن 45 سالگی در اثر یک جنگ دو روزه با هم عصرانش فوت کرده است.

گفتنی است که اوتسی یا اوتسی مردِ یخی یا فریتس یخ‌زده یا مرد سیمیلائون نام‌های امروزی مومیایی طبیعی خوب به‌جاماندهٔ مردی‌است که قدمتی ۵۳۰۰ ساله دارد.

این پیکر یخ‌زده در ۱۹۹۱ در یخ‌رود شنالشتال در کوه‌های آلپ اوتسال در نزدیکی هاوبسلابیوخ در مرز میان اتریش و ایتالیا یافت‌شد. نام او را از اوتسال همان منطقه‌ای که وی را یافتند گرفته‌شده‌است. او کهن‌ترین مومیایی طبیعی یافت‌شده در اروپاست.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала