یک خطر جدید برای بشریت

CC BY 2.0 / Christopher Michel / Antarctica Meltingلایه اوزون بر فراز قطب جنوب
لایه اوزون بر فراز قطب جنوب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خطر غیرمنتظره برای بشریت در کدام کشور پنهان شده است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بی بی سی نیوز، آژانس پژوهش های محیط زیست منبع ناآشنای تخریب لایه اوزون کلروفلوئوروکربن ها را کشف کردند که افزایش غلظت آن در جو در ماه مه 2018 اعلام شد.  مشخص شد که تا کنون در چین از اینگونه موادمضر برای تولید مواد عایق حرارتی استفاده می کنند.

قبلا  از کلروفلئوروکربن ها و از جمله کلروفلئوروکربن های —11 در آئروسل ها و خنک کننده ها استفاده می شد، اما در حال حاضر تولید آنها تقریبا بطور کامل قطع شده است. در سال 1989 پروتکل مونرآل به اجرا گذاشته شد که برای دفاع از لایه اوزون به تصویب رسیده بود.  کشورهای امضا کننده آن می بایست  ترکیباتی مانند کلروفلئورکربن ها را از خط تولید خارج سازند.  زیرا این ماده تحت تأثیر پرتو ماورا بنفش تجزیه می شود و کلر اتمی با اوزون ایجاد واکنش می کند.

در ماه مه محققان اداره ملی تحقیقات اقیانوسی و جو زمین آمریکا افزایش غلظت کلروفلئوروکربن —11 را گزارش دادند که منبع آن به عقیده پژوهشگران در آسیای شرقی قرار دارد.

اگر استفاده از این ماده در چین برای تولید فوم پلی یورتان به اثبات برسد، این امر به نازک شدن لایه اوزون طی دهسال آینده خواهد انجامید و سرعت رسیدن پرتوهای ماورا بنفش به زمین را افزایش داده که بنوبه خود باعث مرگ انسان و جانوران خواهد شد. این پرتو موجب سرطان پوست برای انسان خواهد شد. با وجود آنکه سوراخ اوزونی بر فراز قطب جنوب قرار دارد اما مرزهای آن می تواند تا استرالیا، آفریقای جنوبی و آمریکایی جنوبی گسترش یابد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала