گزارش و تحلیل

ناوهای ناتو در پی چه چیز در دریای سیاه هستند؟

© AFP 2023 / Daniel Mihailescuناوهای ناتو در پی چه چیز در دریای سیاه هستند؟
ناوهای ناتو در پی چه چیز در دریای سیاه هستند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به خبرگزاری چینی Jinri toutiao ، پوتین به پیمان ناتو اولتیماتوم داد: اگر ناوهای ناتو ظرف سه روز حوزه دریای سیاه را ترک نکنند، در کف دریا قرار خواند گرفت!

از نظر اول چنین بر می‌آید که جنگ 7 ساله در سوریه بین یگانهای دولتی و مخالفان است، ولی در‌واقع این یک درگیری مرگبار بین روسیه و ناتو می باشد.

در حال حاضر موقعیت روز بروز بیشتر داغ می شود. سوریه به دلیل موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و نظامی و استراتژیک اش، "قلب خاورمیانه" نامیده می شود. این کشور در تقاطع پنج دریا (خلیج فارس، دریای مدیترانه، دریای خزر، دریای سرخ و سیاه) واقع شده است.

به همین دلیل است که روسیه برای حفظ سوریه در حیطه نفوذ خود، پایگاه نظامی را در این منطقه جغرافیایی مهم دایر کرده است. در غیر این صورت، سرزمین سوریه در یک به سرعت توسط نیروهای مسلح کشورهای دیگر یا شورشیان ضد دولتی اشغال می‌شد و گروه های افراطی گوناگونی به جنوب روسیه رخنه کرده و برای امنیت ملی آن خطر جدی ایجاد می کردند. این جریان تهدیدی جدی برای امنیت ملی کشور می باشند.

ناو هواپیمابر آمریکایی به دریای مدیترانه بازگشت - اسپوتنیک ایران
ناو هواپیمابر آمریکایی به دریای مدیترانه بازگشت
با در نظر داشت این ملاحظات، روسیه از ماه سپتامبر 2014 از نیروهای دولتی سوریه با تمام قوا حمایت کرده است و برای این اقدامات، میلیاردها دلار هزینه می کند. علاوه بر تحویل تسلیحات و ارسال متخصصین نظامی، روسیه همچنین نیروهای خود را به سوریه میفرستد، از جمله نیروی هوایی و نیروی ویژه ای که دوش بدوش ارتش سوریه می رزمد. روسیه از توان واقعی نظامی برخوردار است: از زمانی که روس ها وارد جنگ شدند، موقعیت برای سربازان دولت سوریه مساعد شده است و شورشیان سوریه تلفات چشمگیری متحمل شده اند.

پیروزی روسیه در سوریه، به "از دست دادن چهره" آمریکایی ها منجر شد. ایالات متحده نمیتوانست دست روی دست گذاشته بنشیند و مجبور شد شخصا وارد بازی شود. همین چندی پیش، نیروهای مسلح ایالات متحده، با جلب انگلیسی ها و فرانسوی ها، دوباره به سوریه حمله کردند. علاوه بر این، ناو هواپیمابر هسته ای ایالات متحده آمریکا هری اس. ترومن اخیرا به آبهای مدیترانه وارد شد. به نظر می رسید هدف از این مانور، انجام حمله هوایی نوبتی است. با این حال، در حقیقت، هدف اصلی این است که راه مسکو به سوریه از طریق دریای سیاه مسدود شود. روسیه مرز مشترک با سوریه را ندارد، تمام کمک های نظامی عمدتا از طریق دریای سیاه تحویل می شود.

به گزارش رسانه ها، اخیراً گروهی از ناوهای جنگی ناتو وارد دریای سیاه شدند. کشتی های ناتو رزمایش مقیاسی را انجام دادند. هدف این مانور واضح است: آنها می خواهند روسیه را تحت فشار قرار دهند.

روسیه مدتهاست دریای سیاه را "دریای درونی" خود می داند. چنین اعمالی از سوی ناتو بدون شک امنیت ملی فدراسیون روسیه را تهدید می کند و طرف روسیه را به پاسخگویی به آن، تحریک می کند.

پوتین موضع سختی گرفت و خواستار شد که تمام کشتی های ناتو در مدت سه روز دریای سیاه را ترک کنند؛ در غیر این صورت روسیه به اقدامات شدید متوسل خواهد شد. در همان زمان، نیروهای مسلح روسیه نیز در کنار نماندند و به رزمایش گسترده در دریای سیاه پرداختند. بنا به گزارش های منابع موثق، کشتی های ناتو در دسترس موشک های روسی مستقر در کریمه قرار دارند و نیروی دریایی و هوایی روسیه در حال حاضر به سطح آماده باش نظامی بالاتر از معمول قرار گرفتند.

آیا کشورهای ناتو به سخنان پوتین گوش فرا خواهند داد و ناوهای خود را از حوزه دریای سیاه بیرون خواهند برد؟ زمان نشان خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала