گزارش و تحلیل

هجوم آیفون ها در زیر سایه تحریم ها

© REUTERS / Susana Veraهجوم آیفون ها در زیر سایه تحریم ها
هجوم آیفون ها در زیر سایه تحریم ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده اخیرا خروج خود را از برجام اعلام کرد، اما تا کنون هیچ گام عملی قابل ملاحظه ای در این راستا برنداشته است.

شاهرخ حبیبی تحلیلگر و بازرگان ایرانی در این رابطه به اسپوتنیک چنین گفت: واشنگتن عجله ندارد کاری کند تا وضع امور عوض شود زیرا در حال حاضر به رسیدن به هدف واقعی خود نزدیک است. یکی از هدف های اصلی که ایالات متحده با گفتن این اظهارات دنبال می کرد، ایجاد عدم اطمینان در روابط تجاری بین ایران و شرکت های خارجی مقیم آن کشور بود. در حال حاضر روحیه اکثر شرکت های اسپانیایی مقیم ایران بسیار بدبینانه است.

حبیبی با بازار ایران خوب آشنا است. او یکی از بنیانگذاران ایبرو- پِرسا است که دفتر اصلی آن در اسپانیا واقع شده است و به شرکت های اسپانیایی که مایل به بازرگانی در ایران هستند، کمک می کند. تعداد زیادی از شرکت ها به این کمک ها متوسل شده و روابط خود را با ایران برقرا کردند. با وجود این که واشنگتن هنوز هیچ گام برای خروج از معاهده هسته ای ایران بر نداشته است، شرکت های اسپانیایی در وضعیتی قرار گرفتند که قراردادهای چند میلیارد دلاری آنها با شرکت های ایرانی در هوا معلق شدند. شرکت های اسپانیایی بزرگی که عمدتا به فروش مصالح ساختمانی و استخراج نفت و گاز اشتغال دارند، در انتظار بیانات جدیدی از کاخ سفید هستند.

ایران امتیازاتی را برای شرکت های اروپایی قائل می شود - اسپوتنیک ایران
ایران، امتیازاتی را برای شرکت های اروپایی قائل می شود
کریستوبال کوتیلیاس Cristóbal Cutillas از شرکت TAIM Weser که تخصص آن تجهیزات ساختمانی است و بیش از50 سال در ایران کار می کند، گفت: فقط مجبوریم منتظر باشیم، بعد چه خواهد شد.

شرکت Tubacex که تجهیزات مختلفی از فولاد تولید می کند و آن را در ایران به فروش می رساند، جایی که آن برای تولید گاز استفاده می شود، به اسپوتنیک گفت: ما معتقدیم که هنوز خیلی زود است که این مساله ارزیابی شود.

گفتنی است که در سال 2017، این شرکت با شرکت ملی نفت ایران برای تولید لوله های فولادی ضد زنگ قراردادی به مبلغ 615 میلیون دلار امضا کرد.

نماینده سرسکوب Sercobe انجمن تولید کنندگان تجهیزات اسپانیا گفت: مدیریت انجمن ما حق تفسیر و یا ارائه هر گونه اطلاعات در مورد این موضوع را به ما نمی دهد. با این حال پیش از این، در سال 2014، این سازمان موضع بیشترعلنی را در این موضوع داشت. Marcel Riudavets مارسل ریوداوتس، مدیر صادرات خاورمیانه، به پورتال خبری شانا ایران گفت: تحریم های علیه ایران، که در آن زمان هنوز لغو نشده بود، در نهایت پیامدهای منفی برای همه کشورها داشت.

شاهرخ حبیبی توضیح داد: این رفتار شرکت های اسپانیایی به این خاطر است که آنها از اقدامات احتمالی ایالات متحده می ترسند. چون خیلی از آنها با شرکت های آمریکایی توافق دارند.

بنابراین، خسارت به ایران هم اینک وارد شده است. آسیب های ناشی از عدم اطمینان می تواند اقتصاد هر کشور را متزلز کند. ایالات متحده برای رسیدن به هدف های خود از موقعیت برتر خود نسبت به کشورهای دیگر استفاده می کند. بنابراین، نیازی به عجله در وضع تحریم ها علیه ایران وجود ندارد.

حبیبی افزود: که رسانه های غربی ایران را وارونه نشان می دهند و وضع واقعی این کشور را تحریف می کنند. او گفت که با چند رسانه اسپانیایی مصاحبه کرده است، اما آنها ترجیح دادند گفته های او را منتشر نکنند تا با ایالات متحده وارد اختلاف نشوند. آمریکا هر کاری از دستش ساخته انجام می دهد تا کشورهایی که در ایران تجارت دارند از کار خود در آنجا صرف نظر کنند. تعدادی از شرکت های فن آوری اسپانیایی که پروژه های بزرگ در ایران را پیاده می کنند، توسط شرکت های آمریکایی تهدید شدند.

آمریکایی ها اعلام کردند که اگر آنها همچنان به همکاری با ایران ادامه دهند، از مجوز نرم افزار خود محروم خواهند شد. با این حال عجالتا شرکت های اسپانیایی که با ایران همکاری می کنند، خط رعایت احتیاط را در پیش گرفتند.

شاهرخ حبیبی در پایان گفت: ولی اقتصاد مثل سابق به پیشرفت خود ادامه می دهد. مثلا نسخه جدید آیفونی که در امارات رونمایی می شود بعد از دو روز در ایران به فروش می رسد. چنین شرکت هایی محصولات خود را در امارات متحده عربی به فروش می رسانند و از آنجا آنها را به ایران وارد می کنند که یک چیز بسیار معمول است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала