گزارش و تحلیل

برجام، منبع سؤالات جدید

© AFP 2023 / Atta Kenareبرجام، منبع سؤالات جدید
برجام، منبع سؤالات جدید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، برنامه جدیدی جایگزین برجام پس از بازدید ماکرون از آمریکا مشخص شده است.

اسپوتنیک در مورد این موضوع با سرگئی فیودورف کارمند علمی ارشد مؤسسه مطالعات اروپا وابسته به آکادمی علوم روسیه مصاحبه کرد.

این دانشمند روس چنین گفت: طرح جدید به معنای این است که معامله هسته ای تا سال 2025 حفظ می شود، اما در عین حال قرار است مذاکرات بیشتری با ایران در مورد موضوعات دیگر انجام شود. به طور خاص، ما درباره برنامه موشکی بالستیک و نفوذ ایران در منطقه صحبت می کنیم که ممکن است ایران آن را قبول نکند. سازش ماكرون كه او به ایالات متحده پیشنهاد کرده عبارت از این است که آمریکا قطعاً از برجام خارج نشده و کل اقدامات كه آنها علیه ایران طرحریزی کردند، با درنظرداشت مذاکرات جدید به كار گرفته نشود. این تلاشی که فرانسه برای دادن نفس تازه به فرایندی جاری در خاور میانه که می تواند سقوط و منجر به پیامدهای غیر قابل پیش بینی در خاور میانه شود انجام داده است.

فرانسه آهنگ خداحافظی از برجام سر می دهد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فرانسه آهنگ خداحافظی از برجام سر می دهد
مفاد جدید عمدتا گویای نگرانی‌های آمریکا است: منظور برنامه موشکی بالستیک ایران و حضور نیروهای ایران در سوریه و ساختارهای همکار با ایران در لبنان. اما یک سوال بسیار مهم این است که چگونه ایران به آن نگاه خواهد کرد. ایران پیشتر تعدادی از درخواست ها را به اروپا مطرح کرده است و اعلام نمود که تحقق آن‌ها، شروط برای حفظ توافق نامه موجود است. اگر اروپا و آن کشورهایی که در امضای توافقنامه هسته ای با ایران شرکت داشتند موافق نباشند و اگر شرایط تغییر داده شوند، ایران از این توافق خارج خواهد شد. به این ترتیب، تمام مسایلی که به نظر می رسد برطرف شده است، بار دیگر به وجود آمده و حفظ توافق حاصله زیر سؤال قرار داده خواهد شد.

این صاحبنظر روس تأکید کرد: من فکر می کنم که با توجه به موضع قطعی ترامپ که موضع گیری طرف مقابل را قطعاً در نظر نمی گیرد به دشواری می‌توان ایالات متحده را مجبور به توافق جدید و به مذاکرات آینده کرد. فرض بر این است که ایالات متحده شروع به اعمال تحریم علیه شرکت هایی خواهد کرد که با ایران همکاری خواهند نمود. بنابراین بعید است انتظار داشته باشیم که ترامپ تصمیم خود را عوض کند و به فرمول های اصلی آن توافق بازگردد. عجالتاً تعداد سوالات بیشتر از پاسخ ها است. اگر اروپا بتواند به طور مستقل و بدون ترس از مقابله با ایالات متحده عمل کند، این امید وجود دارد که معاهده کنونی ادامه یابد و شاید ایران بتواند در مورد مسائل اضافی بحث کند. اگر در حال حاضر اروپا تسلیم شده و پرچم سفید نشان دهد، من فکر می کنم که در این صورت ایران هم از فکر حفظ توافق های حاصله دست خواهد کشید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала