نامه برجامى ظريف

© AFP 2023 / Maxim Malinovsky رایزنی ظریف با سایر کشورها در خصوص برجام
رایزنی ظریف با سایر کشورها در خصوص برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف با سایر کشورها در خصوص اقدام غیرقانونی و یکجانبه دولت آمریکا در خروج از برجام رایزنی‌ می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل افکار نیوز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران طی نامه‌ای به همتایان خود در کشورهای خارجی، ضمن تشریح پیامدهای خطرناک این اقدام آمریکا، خواستار محکومیت زیاده‌خواهی و اقدامات غیرقانونی آمریکا از سوی این کشورها و تداوم اجرای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت از سوی آنها شده است.

ظریف در نامه خود با تأکید بر این موضوع که برجام بحرانی غیرضروری که بیش از یک دهه به درازا کشیده بود را خاتمه بخشید، خاطرنشان ساخت که برجام به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمیمه و به موجب آن تائید شده است. لذا برجام فقط به امضاء کنندگان آن تعلق ندارد تا یک طرف بتواند بر اساس سیاست داخلی و یا اختلافات سیاسی با هیأت حاکمه سابقش، دل خواهانه و غیرمسئولانه آن را رد کند.

ظریف در ادامه نوشت: ایران علیرغم کارشکنی های مداوم و اجرای معیوب تعهدات آمریکا از ابتدای اجرای این توافق، به تعهدات خود وفق برجام کاملاً پایبند مانده است و اگر قرار باشد برجام ادامه یابد، اعضای باقی‌مانده در برجام و سایر شرکای تجاری باید به ایران اطمینان دهند خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام، بی قید و شرط از طریق اقدامات ملی، منطقه‌ای و جهانی جبران شود.

او سخنان اخیر پمپئو مبنی بر این که در صورت عدم تسلیم ایران به خواسته های غیرقانونی آمریکا، آنها ایران را "هدف شدیدترین تحریم های تاریخ" قرار خواهند داد، متذکر شد که این سخنان نه تنها برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت و قواعد حقوق بین الملل را نقض می کند، بلکه با تعهد صریح آمریکا در بیانیه الجزایر در سال 1981 نیز تعارض آشکار دارد. آمریکا در بیانیه مذکور متعهد شده است که از مداخله در امور داخلی ایران خودداری ورزد.

او در پایان، یادآور شد که تک تک اعضای جامعه بین المللی موظف اند تا در برابر قانون گریزی، روش های قلدرمآبانه و بی اعتنایی آمریکا به حکومت قانون بایستند. نباید به ایالات متحده اجازه داد تا دیگر کشورها را تهدید کند یا خلاف مفاد قطعنامه شورای امینت گام بردارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала