گزارش و تحلیل

انتخابات مجلس عراق و یک برند سیاسی قوی که قربانی بی اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی شد

© Sputnik / Haidar Al Khalidiانتخابات مجلس عراق و یک برند سیاسی قوی که قربانی بی اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی شد
انتخابات مجلس عراق و یک برند سیاسی قوی که قربانی بی اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید بتوان چهارمین انتخابات مجلس عراق را که این هفته برگزار شد از مهمترین انتخابات هایی دانست که تا کنون این کشور برای مجلس خود برگزار نموده است.

 محمد صادقیه، کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی

اولین انتخاباتی که در دوران پسا داعش و اولین انتخاباتی که پس از اعلام نسنجیده و خودسرانه خودمختاری منطقه کردستان عراق برگزار شد،هر چند در کشوری با نظام پارلمانی انتخابات مجلس بخودی خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این انتخابات با توجه به نقش بی بدیل حشد الشعبی در مقابله با داعش و ریشه کن نمودن آن حزب (تحالف) الفتح به رهبری هادی العامری به عنوان نماینده نیروهای حشد الشعبی در این شناخته می شد. این حزب از جایگاه خوبی در افکار عمومی عراق که تازه از بند داعش رها شده بودند برخوردار بود و صاحب برند سیاسی قوی در میان طیف گسترده ای از مردم اعم از اهل تشیع و تسنن بود. (چرا که حشد الشعبی ترکیبی از شیعیان، اهل سنت و حتی مسیحیان و ایزدیان می باشد.)

آیا ایران، در انتخابات عراق پیروز شده است؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا ایران، در انتخابات عراق پیروز شده است؟
در این میان همه گمانه ها حاکی از پیشتازی حزب (تحالف) الفتح به رهبری هادی العامری به عنوان نماینده نیروهای حشد الشعبی بود ولی چرا چنین نشد؟!

مهمترین دلیل را می توان بی اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی توسط یکی از احزاب رقیب دانست (که از قضا باز هم نتوانست اکثریت را بدست آورد).
این حزب (ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی) با بی اخلاقی تمام اندکی پیش از برگزاری انتخابات با انتشار فیلمی جعلی که حاوی دلار و اقلام تبلیغاتی حزب تحالف الفتح (هادی العامری) بود سعی کرد تا در غالب یک تبلیغات منفی انتخاباتی آشکار، بر سبد رای رقیب خود تاثیر گذارده و بر آرای خود بیفزاید.

هر چند به این بسنده نکرده و فیلم دستگیری چند فرمانده داعش را پیش از انتخابات برای تقویت جایگاه خود در افار عمومی منتشر نمود و…

اما ما در انتخابات مجلس لبنان هم شاهد هزینه دلارهای بادآورده سعودی و صهیونی در جهت تخریب جناح مقاومت بودیم ولی نتیجه عکس انتخابات عراق بود و مقاومت حائز اکثریت آرا شد.

علل و ابزار مورد نیاز برای تضعیف جایگاه حزبی که به نظر عمده تحلیلگران شانس اول پیروزی در چهارمین انتخابات مجلس عراق بود چه بودند؟

اول — بی اخلاقی در رقیب
دوم — آشنایی با اصول تبلیغات انتخاباتی و استفاده بجا از رسانه در زمان و با محتوای مناسب
سوم — شناخت هندسه ذهنی افکار عمومی
چهارم (و مهمتر از موارد فوق) — ساده انگاره سیاسی افکار عمومی
پنجم — عدم شرکت بخشی از مردم جنوب عراق در انتخابات

 

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала