گزارش و تحلیل

جزئیات قرارداد نفتی شرکت ایرانی انرژی دانا با روسیه

© AP Photo / Vahid Salemiجزئیات قرارداد نفتی شرکت ایرانی انرژی دانا با روسیه
جزئیات قرارداد نفتی شرکت ایرانی انرژی دانا با روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در این قرار داد 20 درصد سهم ایران و 80 درصد سهم زاروبژ نفت خواهد بود و هر یک از طرفین باید سهم خود را تامین منابع مالی نماید.

خبرگزاری اسپوتنیک- شرکت نفت ایران در اسفند ماه موفق شد اولین قرار داد IPC یا (Iran Petroleum Contracts) را با شرکتهای نفتی روسی منعقد نماید و شرکت «انرژی دانا» به عنوان اولین شرکت بخش خصوص و شریک ایرانی در این قرارداد حضور دارد و به صورت مشترک با شرکت «زاروبژ نفت» قرارداد را امضاء نمودند.
در اردیبهشت ماه جاری اولین همایش تخصصی نفت و گاز ایران و روسیه با تلاش شرکت انسو ENSO و با حضور صد ها شرکت نفت و حوزه های نفتی برگزار شد و در این همایش فرصتی بدست آمد تا با سید مصطفی خویی مدیر عامل گروه انرژی دانا که در اولین قرار داد IPC ایران حضور دارند به گفتگو بپردازیم.
سید مصطفی خویی مدیر عامل گروه انرژی دانا در توضیح و تبیین استدلال و استراتژی که در مورد این مشارکت داشتند به اسپوتنیک گفت: در ابتدا باید بگویم که شرکت انرژی دانا یک شرکت کاملا خصوصی است که بیش از پانزده سال در صنعت نفت ایران فعالیت دارد که در ابتدا به عنوان ارائه دهنده خدمات در بالادستی نظیر حفاری، ژئوفیزیک و این قبیل موارد شروع به کار نمود.
در چند سال گذشته بر اساس استراتژی که در این مجموعه طراحی شده بود بحث بالادستی و ورود به توسعه میادین نفت و گاز را مورد توجه قرار داد و متعاقب آن به عنوان یک شرکت E&P ایرانی متعلق به بخش خصوصی مطرح گردید. انرژی دانا جزء اولین شرکتهایی بود که صلاحیت آن توسط شرکت نفت ایران تایید شد و با ارزیابی بسیار بالایی تاییدیه شرکت E&P را از وزارت نفت دریافت نمود.

شانس بالای لوک اویل در مناقصه میدان های نفتی ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شانس بالای لوک اویل در مناقصه میدان های نفتی ایران

سید مصطفی خویی ادامه داد، از دسامبر سال 2015 که اولین جلسه رونمایی از قراردادهای جدید آی پی سی مطرح شد ما به دنبال طراحی یک استراتژی بودیم که چگونه وارد مقوله توسعه میدانهای جدید که توسط شرکت نفت اعلام شده بود، شویم. باید استراتژی خود را در دو زمینه طراحی می کردیم، اول اینکه چه نوع میدانی را انتخاب نماییم تا متناسب با توان، ظرفیت و قابلیت ما برای این کار باشد، چراکه هیچگاه نخواستیم خود را بیشتر از آن چیزی که هستیم ارزیابی کنیم و دوم استراتژی انتخاب شریک بود.
بر اساس قانون و مصوبه دولت شرکتهای ایرانی که صلاحیت آنها مورد تایید وزارت نفت قرار گرفته در دو زمینه می توانند فعالیت نمایند، یکی به عنوان شریک ایرانی غیر متصدی(Non-operator) با شرکتهای خارجی و بین المللی فعالیت نمایند و دیگری به صورت مستقل در میدانهای کوچک و متوسط به عنوان متصدی(operator) وارد شوند. در استراتژی دوم و انتخاب شریک همکاری به این نتیجه رسیدیم که همکاری ما با شرکتهای بزرگ نفتی کمک چندانی نخواهد کرد و ترجیح دادیم که اولویت را به شرکتهای غیر کلانی که می خواهند وارد بازار ایران شوند تعلق بدهیم.
مدیر عامل گروه انرژی دانا گفت: بر اساس این استراتژی شرکتهای روسی را انتخاب کردیم، اما اینکه چرا شرکتهای روسی به عنوان مشارکت مورد تایید ما بود، چند دلیل کاملا مشخص دارد، یکی اینکه روابط سیاسی خیلی خوبی میان روسیه و ایران برقرار است و همین امر پایه بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی خوب میان شرکتهای نفتی ایران و روسیه است. دلیل دوم، اینکه ما در این مشارکت به دنبال ایجاد توازن موثر بوده و نمی خواستیم که مشارکت یک طرفه باشد، به این معنی که یکی از طرفین تنها حضور فعال داشته باشد و طرف دیگر هیچ حضوری نداشته باشد. با شرکتهای روسی این توازن، تعادل و مشارکت تامین می شود و در مورد همکاری ما نیز این مشارکت به صورت مشهود تامین شد.

قرارداد دوم نفتی ایران مدل(IPC) با روسیه به امضا رسید - اسپوتنیک ایران
قرارداد دوم نفتی ایران مدل (IPC) با روسیه به امضا رسید

سید مصطفی خویی اظهار داشت: ما از مرحله انتخاب میدان، جمع آوری اطلاعات و مطالعات مخزن و زمین شناسی پا به پای شریک خود جلو رفتیم. در مرحله مذاکرات قراردادی با شرکت ملی نفت ایران در کنار شرکت روسی «زاروبژ نفت» حضور داشتیم و در مراحل اجرای قرارداد که در ماه ژوئن آغاز می شود نیز در کنار زاروبژ نفت خواهیم بود و قطعا این کمپانی نیز این یقین را دارد که ما به عنوان شرکت ایرانی می توانیم ارزش افزوده ای برای انجام با کیفیت و بهتر پروژه باشیم. به این ترتیب آن توازن و تعادلی که انتظار داریم به عنوان شریک فعال بدست می آید.
مهندس خویی افزود: این انتظار در همکاری با شرکتهای روسیه حاصل می شود، اما متاسفانه با شرکتهای بزرگ اروپایی این مشارکت معمولا بدست نمی آید، چراکه شرکتهای بزرگ چندان نیاز مالی، فنی، مذاکراتی و قراردادی در همکاری با شرکتهای کوچک ایرانی نمی بینند.
انتظارات شرکتهای روسی انتظارات متعارفی بود به همین دلیل در مدت نسبتا کوتاهی مذاکررات میان شرکت زاروبژ نفت با حضور ما و شرکت ملی نفت انجام گرفت و به نتیجه رسید. در حالیکه مواردی است که برخی شرکتها حدود یک سال مذاکره می کردند، اما فاصله انتظارات شرکتهای مذاکره کننده با شرکت ملی نفت ایران کوتاه نشده است.
مدیر عامل گروه انرژی دانا در ادامه گفتگو توضیح داد: در بحث فاینانس نیز باید بگویم خوشبختانه شرکت روسی در تامین منابع مالی چه در منابع داخلی خود و چه منابع بانکی که در روسیه وجود دارد در پروژه های متعلق به کشورایران مشکلی ندارند. در حالیکه شرکتهای غیر روسی منجمله اروپاییها در تامین منابع مالی خود مشکل دارند.
اکنون روسیه در صنعت نفت یکی از قدرتهای قابل توجه است و در سیزده سال گذشته روسیه صادرکننده برتر به چین که خود از قدرتهای بزرگ صنعتی در جهان است بوده و تکنولوژیهای مورد استفاده در روسیه به ادعای خود روسها نود درصد از تکنولوژیهای قابل استفاده در جهان در روسیه بکار گرفته شده است. ما نیز در ایران به تکنولوژی نیاز داریم، هر دو میدانی که ما با زاروبژ نفت در آن قرارداد منعقد کردیم قدیمی و در حال تولید هستند و امیدواریم با بکاربردن تکنولوژیها، بخصوص تکنولوژیهای نصب تلمبه های درون چاهی به سرعت افزایش تولید حاصل شود و این کمکی است که در این مشارکت قابل تحقق است.

نفت ایران - اسپوتنیک ایران
زاروبژنفت و معادن نفت ایران

سید مصطفی خویی افزود، در این قرار داد 20درصد سهم ایران و 80 درصد سهم زاروبژ نفت است و هر یک از طرفین باید سهم خود را تامین منابع مالی نماید، شریک روسی ما پذیرفته که در زمینه تامین از منابع بانکی روسیه به ما کمک نماید و طبیعتا این کمک به صورت اعتباری خواهد بود. به دلیل اینکه هم قرارداد مذکور و هم اعتبار شرکاء بخصوص اعتبار زاروبژ نفت در روسیه برای منابع بانکی شناخته شده است و کمک خواهد کرد که ما تسهیلات مالی که مد نظر داریم، با کمک شریک روسی انجام شود.
سید مصطفی خویی مدیر عامل گروه انرژی دانا در پایان خاطر نشان کرد، طبق مفاد قرارداد آی پی سی که میان ما، زاروبژنفت و شرکت ملی نفت منعقد شده حداقل تعهد 51 درصد است که به شرکتهای ایرانی واگذار می شود. در قراردادهای جدید نفتی نیز تعهدات بسیار سختی از پیمانکار برای تحقق این 51درصد اخذ شده است. در قراردادهای جدید عدم تحقق 51درصد منجر به فسخ قرارداد خواهد شد. یکی از زمینه های مشارکت که ما با شریک خارجی ایجاد خواهیم کرد افزایش همین سهم 51 درصدی است. سهم 20درصدی و 80 درصدی نیز شامل همه هزینه های پروژه منجمله capex and opex خواهد بود و شرکت انرژی دانا و زاروبژنفت به عنوان پیمانکار در این پروژه معرفی شده اند.
ما یک کمیته مشترک داریم و تمام تصمیمات اساسی در قالب این کمیته مشترک انجام می گیرد، ارجاع کارها در قالب قرارداد تا سقف مشخصی دیده شده و بقیه در چارچوب مناقصه انجام می گیرد. به غیر از دو فعالیت مطالعات بالا دستی و بحث مدیریت که توسط خود شرکت انجام می گیرد، ما بقی تماما از طریق مناقصه انجام می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала