گزارش و تحلیل

ایران و روسیه با ساخت فیلم به مبارزه با تروریسم می روند

© Sputnik / Pouya Mamaghaniایران و روسیه با ساخت فیلم به مبارزه با تروریسم می روند
ایران و روسیه با ساخت فیلم به مبارزه با تروریسم می روند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیستمین فستیوال بین المللی فیلم های جنایی – پلیسی و برنامه هایی با موضوعات اجرای قوانین کار خود را در مسکو به پایان رساند.

DetectiveFEST تنها فستیوال بین المللی فیلم های جنایی در جهان است. شعار آن: «مبارزه با جنایات و تروریسم، کار کل جامعه ی جهان» است. ۴ فیلم از ایران در ۴ قسمت از ۱۷ بخش مسابقه ی این جشنواره حضور داشتند.
یوری میتیوشین، کارگردان سینما، عضو شورای اجتماعی سازمان فدرال اجرای احکام وزارت دادگستری روسیه ، عضو انجمن سینماگران روسیه و رئیس فستیوال بین المللی فیلم های جنایی-پلیسی در گفتگو با اسپوتنیک به طور مفصل در خصوص این جشنواره و اهداف آن شرح داد.
ماده سازی برای بیستمین فستیوال از سپتامبر سال ۲۰۱۷ آغاز شد. ۶۰۰ فیلم از ۱۷ کشور جهان برای ما فرستاده شد. فیلم ها کاملا متفاوت بودند در واقع فیلم های بسیار قوی و بسیار ضعیف دریافت کردیم. همچنین فیلم هایی که تقریبا هیچ ارتباطی با موضوع فستیوال ندارند نیز برایمان ارسال شده بود.
ارزیابی فیلم ها و برنامه های تلویزیونی نه تنها از نقطه نظر ارزش هنری شان بلکه از دیدگاه جهات ایدئولوژیکی یعنی با توجه به تثبیت جامعه در مبارزه با جنایات، تروریسم، افراط گرایی، بیگانه هراسی، نژادپرستی و نفرت مذهبی بررسی شدند. به طور مثال فیلم کالت (فرقه ای) مانند « پدر خوانده» هیچ گاه جایزه ای در فستیوال ما نخواهد گرفت برای آنکه نقش قاچاقچی مثبت برای ما لازم نیست.
برنامه ما ساخت آن فیلم هاییست که نه تنها مردم را سرگرم کرده بلکه مهارت های تشخیص تهدید را آموزش داده و تصمیمات درست را در صورت بروز اوضاعی که مرتبط با امنیت شخصی است اتخاذ نمایند. تمامی شرکت های ذینفع در مراسم ما با فعالیت های مقابله با تروریسم مرتبطند. مهم این است که بفهمیم تروریسم همیشه خلاق است. بنابراین برنامه سازمان های اطلاعات این است که این خلاقیت را بفهمند و از قبل حدس بزنند که دشمنان چه فکری در سر دارند. در سینما انجام دادن این کار بسیار ساده است. ما می خواستیم از این امکان استفاده کنیم تا به آن افرادی که برای مبارزه با شر و بدی فراخوانده شده اند نشان دهیم که چنین امکانی وجود دارد و آنها می توانند آنرا از طریق سینما و تلویزیون ببینند. منحصر به فرد بودن ما در همین موضوع وجود دارد.
جوایز ما برای شرکت کنندگان نیز بسیار خلاقانه است. به ویژه کلاه های مشهوری با امضایDetectiveFEST هستند. ضمنا در جوایز ما ایدئولوژی وجود دارد اینکه از فیلم ها درختی رشد می کند که به انسان بدون چهره ختم می شود یعنی صورت بی چهره قانون. این فرد لنزی روی سرش دارد که بار معنایی قهرمان مثبت را بیشتر می کند. برای بخش «ضد قهرمان» جایزه برای اجرای خوب نقش قهرمان منفی ، یک لنز دولایه است که بار معنایی قهرمان را کاهش می دهد. بنابراین تمامی این جوایز با ایدئولوژی جشنواره مطابقت دارد. جشنواره ای که هیچ مشابهی در جهان ندارد.
کل ۱۷ بخش جشنواره ما منعکس کننده دردناک ترین مشکلات جامعه است یعنی مبارزه با تروریسم، پول کثیف و رشواره خواری، امنیت در جاده ها، جهان بدون مواد مخدر، جنایت و مکافات و جنایت های زیست محیطی است.
لازم به یادآوری است که ما با سایر فستیوال هایی که موضوعات مشابه دارند مانند فستیوال فیلم های پلیسی در شهر «کنیا» ترکیه، فستیوال فیلم های پلیسی در ایران، جشنواره فیلم های پلیسی کلاسیک در لندن همکاری می کنیم، ضمنا ما در سطح بین المللی شناخته شده هستیم. طی ۲۰ سال کار مان، خوش آمد گویی رسمی معاون دبیر کل سازمان ملل ، معاون سخنگوی اتحادیه اروپا را دریافت کردیم.
- امسال در بخش مسابقه ۴ فیلم از ایران حضور داشتند. شما فکر می کنید که فیلم های ایرانی در ژانر پلیسی جنایی تاچه اندازه جالب توجه هستند؟
آنها البته جالب هستند. فیلم های ایرانی اغلب در فستیوال ما جایزه دریافت می کنند. علاوه بر این بین ما ارتباطات بسیار دوستانه ای وجود دارد. من پیشنهاد مربوط به ساخت فیلم مشترک در موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اعتیاد را مطرح کرده ام. ایران تجربه ی بسیار غنی در مبارزه با مواد مخدر دارد. ایران کار بزرگی انجام می دهد و اروپا باید به خاطر آن قدردانی کند. ایران ۴۰ درصد قاچاق مواد مخدر افغانی را از بین می برد. اگر ایران اجازه راه یافتن آن به اروپا را بدهد ، کشورهای اروپایی در مواد مخدر غرق می شدند. بنابراین من از مدت ها پیش ایده ی ساخت فیلم مشترک سازمان اطلاعات ایران و روسیه را در نظر دارم. ممکن است حتی از همکارانمان در بلغارستان، ارمنستان و فرانسه دعوت کنیم. ما می توانیم سریال کوتاه یا یک فیلم بلند بسازیم. این فیلم لازم است و می تواند باعث نزدیکی کشورها شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала