گزارش و تحلیل

آیا اتحادیه کشورهای ضامن صلح سوریه از هم می پاشد؟

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر آیا اتحادیه کشورهای ضامن صلح سوریه از هم می پاشد؟
آیا اتحادیه کشورهای ضامن صلح سوریه از هم می پاشد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از حمله ی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهورترکیه بیان داشت که حمله ی متحدین به سوریه درست و توجیه پذیر بوده و کشورش از این اقدامات حمایت می کند.

اردوغان بیان داشت: "بدون پاسخ گذاشتن حملات شیمیایی رژیم اسد ،بیفکریست. ما معتقدیم که عملیات نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه رژیم اسد درست و توجیه پذیراست."
ترکیه چطورمی تواند چنین گامی را در اتحادیه کشورهای ضامن و روند حل و فصل صلح آمیز درگیری در سوریه بردارد؟

چرا ترکیه از ضربات غرب به سوریه حمایت کرد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا ترکیه از ضربات غرب به سوریه حمایت کرد؟
کارشناسان روس و ایرانی در مصاحبه ای با اسپوتنیک نظرات خود را در این خصوص به اشتراک گذاشتند و خاطر نشان کردند که برای حفظ روند حل و فصل صلح آمیز با طرف ترک باید گفتگوی دیپلماتیک و درست را ادامه داده و اقدامات تند علیه آنکارا انجام نداد. سرگی ولادیمیرویچ دمیدنکو، استاد دانشکده علوم اجتماعی آکادمی اقتصاد ملی و خدمات دولتی تحت سرپرستی ریاست جمهوری روسیه ، کارشناس مسائل خاور میانه در امور بین الملل شورای روسیه به اسپوتنیک شرح می دهد که اتحادیه با چنین موضع ترکیه بعید است که از بین برود:


"مشکل این است که ترکیه در این اتحادیه کشورهای ضامن صلح همیشه موضع ضد اسد داشته است. در واقع این یک راز سرگشاده است. ترکیه طرفدار سرنگونی رژیم اسد است. این کشور تلاش های مالی، سیاسی و دیپلماسی زیادی را صرف کرده است تا تغییر دولت در سوریه اتفاق بیافتد و ترکیه قصد ندارد از این خط استراتژیک خود خارج شود. من مطمئنم که وزارت امور خارجه ما از مدت ها پیش برای بروز چنین اوضاعی آماده بود.
 آیا این استراتژی ، اتحادیه را ضعیف می کند؟

تله روسیه برای  موشک های هوشمند ترامپ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تله روسیه برای موشک های "هوشمند" ترامپ
به احتمال زیاد خیر، این اتفاق نمی افتد، به خاطر اینکه چنین چیزی نبوده است. ترکیه به ثبات اوضاع در سوریه علاقه مند است اما در شرایطی که به نفعش باشد یعنی در شرایط سرنگونی بشار اسد. این موضع ترکیه است و آنرا حفظ می کند ، برای آنکه درغیر اینصورت خود اردوغان آسیب می بیند، چرا که نمی تواند به طرفداران و دولت ترکیه توضیح دهد چرا چنین منابع مالی ، سیاسی و دیپلماسی هنگفتی را برای سرنگونی رژیم بشار اسد هزینه کرده است. اردوغان از این موضع امتناع نمی کند.
روسیه برای چنین شرایطی ، طرح اقداماتی یدکی خود را دارد. وزارت امور خارجه ی ما برای چنین سناریویی آماده بود برای آنکه چنین موضع آنکارا بر هیچ کس پوشیده نبوده است.

اکنون روسیه در شرایط کنونی فقط باید به تلاش هایش برای ثبات اوضاع با ایجاد میدان های گفتگو و پشتیبانی آنها در سوچی، آستانه و یا در مونترو ادامه دهد. باید از این میدان ها برای ایجاد ارتباط متقابل بین طرفین های درگیر در سوریه استفاده شود. تنها این امر به نجات روند مذاکره کمک می کند. تلاش های دیگر در عرصه بین المللی نتایجی به همراه ندارد، برای آنکه پتانسیل مخرب در سوریه به شدت بزرگ است: گروهک های اسلام گرای بزرگ، گروهک های میانه رو و همچنین کسانی که از بشار اسد حمایت می کنند. آشتی دادن این نیروها در سوریه ، با کار برروی یک طرح واحد ، غیر ممکن است. برای این کار باید کار طولانی و دشوار دیپلماتیک لازم است. نباید اقدامات تندی در ارتباط با ترکیه انجام داد و همانطور که رئیس جمهور ما بیان داشت در ارتباط با شرکای غربی هم همینطور. باید به روند مذاکرات ادامه داد و تعداد بیشتری از افراد ذینفع را به آن جذب نمود. در غیر اینصورت همه چیز خراب شده و به آشوب و هرج و مرج کامل تبدیل می شود و آنوقت است که هیچ چیز سوریه را نجات نخواهد داد.
آقای صباح زنگنه ، تحلیل گر سیاسی ، مشاور سابق وزارت امور خارجه ایران و سفیر ایران در سازمان همکاری های اسلامی، کارشناس مسائل خاور میانه ، خاطر نشان کرد که هم ایران و هم روسیه باید به ترکیه اشتباهش را یادآوری کنند تا روند صلح آمیز حل وفصل حفظ شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала