پاسخ آزمایشگاه سوئیس به لاوروف در مورد ماده سمي "بی زد"

© AP Photo / PA/Andrew Matthewsپاسخ آزمایشگاه سوئیس به لاوروف در مورد ماده سمي "بی زد"
پاسخ آزمایشگاه سوئیس به لاوروف در مورد ماده سمي بی زد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پرونده اسکریپال، ماده سمی استفاده شده تولید ناتو بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از توئیت منتشر شده توسط آزمایشگاه اسپیتز مورد تایید سازمان منع سلاح های شیمیایی مستقر در سوئیس، سرگئی و جولیا اسکریپال ممکن است با مواد BZ مسموم شده باشند که توسط کشورهای عضو ناتو مورد استفاده قرار می گیرد.
این آزماشیگاه با اشاره به سخنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره ماده شیمیایی بی زد می نویسد: "تنها سازمان منع سلاح های هسته ای می تواند در این خصوص نظر دهد. اما ما آنچه را که ده روز پیش گفته ایم را تکرار می کنیم: ما شکی نداریم که [آزمایشگاه] پورتون داون ماده با ماده سمی А234 نقش را شناسایی کرده است. پورتون داوند، مانند اسپیتز، از آزمایشگاه های تایید شده توسط سازمان منع سلاح های شیمیایی می باشد".
این آزمایشگاه در ادامه افزود که استانداردهای تأیید در این آزمایشگاه ها "بسیار بالا هستند که می توان به آنها اعتماد کرد".
پیش از این، سرگی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه در باره نتیجه گیری آزمایشگاه سوئیس در خصوص «پرونده اسکریپال» اعلام نمود که تصویر کلینیکی پرونده سرگی و یولیا اسکریپال که در سالزبری بریتانیا مسموم شدند با جمعبندی نتایج آزمایشگاه سوئیس در خصوص کاربرد ماده « بی.زد- BZ» مطابقت دارد.
سرگی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه در نشست شورای سیاست خارجی و دفاع اعلام نمود:«با توجه به این نکته که، یولیا اسکریپال و مأموران پلیس از بیمارستان مرخص شده اند و وضعیت جسمی سرگی اسکریپال آنطور که بریتانیا به اطلاع ما رسانده است رو به بهبود است، تصویر کلینیکی نشاندهنده آن است که همانا از ماده سمی « بی زد» استفاده شده است".
محققان سوئیس اعلام کردند که با آنالیز نمونه های سازمان منع سلاح شیمیایی از محل حادثه در سللزبری، به این نتیجه رسیدند که از ماده « بی زد» در مسموم کردن اسکریپال استفاده شده است که آمریکا و بریتانیا مسلح به آن بودند و نه روسیه و اتحاد شوروی.

سرگئی اسکریپال، جاسوس بریتانیا و یولیا ، دخترش روز 4 مارس در شهر سالزبری بریتانیا مسموم شدند. طرف بریتانیایی ادعا می کند که دولت روسیه در مسمومیت اسکریپال با ماده А234 دست داشته است اما مسکو این اتهام را اکیدا رد می کند. به دنبال بریتانیا ، تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا، کانادا، نروژ، اوکراین ودیگر کشورها تصمیم گرفتند در رابطه با قضیه سالزبری دیپلمات های روسی را اخراج کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала