گزارش و تحلیل

پس از نیم قرن علت سقوط گاگارین اعلام شد

© Sputnikپس از نیم قرن علت سقوط گاگارین اعلام شد
پس از نیم قرن علت سقوط گاگارین اعلام شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، یوری گاگارین اولین فضانورد جهان همراه با مربی ولادیمیر سریوگین در حین پرواز با جنگنده تعلیمی میگ 15 به خاطر فرمان اشتباهی از زمین سقوط کرد و کشته شد.

آرسِنی میرونوف خلبان و دكترعلوم فنی که پنجاه سال پیش عضو کمیسیون دولتی مامور رسیدگی به این سانحه بود به خبرگزاری تاس گفت که علت اصلی سقوط شکاری میگ 15 انجام یک مانور خطرناک که باعث شد هواپیما حالت پرواز فرا بحرانی را قرار گرفته و بر اثر کاهش شدید نیروی برآ و بروز جریان نادرست هوا بدور بال ها، سرعت را از دست داد و زمین خورد.

یوری گاگارین و گرمان تیتوف دوبلور وی در پایگاه فضایی بایکانور - اسپوتنیک ایران
پرواز یوری گاگارین به فضا
این حادثه درست 50 سال پیش، 27 ماه مارس 1968 در نزدیکی روستای نووسیولوو در استان ولادیمیر واقع در مرکز روسیه رخ داد. به گفته میرونوف، در نزدیکی حوزه پرواز گاگارین با هواپیمای میگ15 همچنین خلبان آندرییف با جنگنده همنوع انجام وظیفه می داد. گاگارین می خواست در وسط ابرهای انبوه از آن شکاری فاصله امن بگیرد. این متخصص می گوید گه توانسته است علت برخورد هواپیمای گاگارین با زمین را از روی خواندن مکرر مکالمات رادیویی ضبط شده خلبانان با مرکز هدایت پرواز معلوم کند.

درخواست گاگارین در ساعت 10:29:57 — "وظیفه در حوزه 20 به پایان رسید. اجازه برای جهت 320 درجه را می خواهم ". رئیس پرواز (یا دستیار او) بلافاصله جواب داد —" من اجازه می دهم".

ظاهرا رییس پرواز نزدیکی خطرناک شکاری های گاگارین و آندرییف را ندید و اگر دیده بود می گفت: اجازه می دهم اما بدون کاهش دادن ارتفاع ". در نتیجه سانحه رخ داد.

Юрий Гагарин и его дублер Герман Титов по дороге на космодром Байконур - اسپوتنیک ایران
یوری گاگارین، اولین انسانی که به فضای کیهانی پرواز کرد: ویدئوهای آرشیو
میرونوف می گوید: اگر فرمان درستی داده شده بود هواپمای گاگارین در جهت 320 درجه در ارتفاع 4200 متر بصورت امن بر فراز شکاری آندرییف رد می شد. کارشناسان در جریان تحقیق در مورد فاجعه، موفق نشدند مشخص کنند که چه کسی در زمان تراژدی دنبال رادار بوده است و بایستی سیر خطرناک حوادث را تماشا و ثبت می کرد.

فضانورد شوروی، الکسی لئونوف، که در سال 1965 برای نخستین بار به فضای باز رفت و کار کرد، در سال 2017 در کتابی با عنوان "انسان و فضا" اسناد و نمودارهای مربوط به مرگ اولین فضانورد جهان، یوری گاگارین و ولادیمیر سریوگین را ارائه کرد. طبق روایت این فضانورد شوروی، شکاری گاگارین به دنباله ی گردابه یک جنگنده مافوق صوت سوخو 15 افتاد که اتفاقا در نزدیکی میگ گاگارین رد شد. لئونوف پیشتر به خبرگزاری تاس گقت: "آن هواپیما در ارتفاع 4200 متر از سطح زمین در فاصله 10-15 متری از هواپیما گاگارین رد شد و به دنبال آن شکاری گاگارین وارد مارپیچ هوایی عمیق شد و در نتیجه سقوط کرد. وی افزود: میگ 15 گاگارین با سرعت 750 کیلومتر بر ساعت با زمین برخورد کرد، این یک مارپیچ عمیق معکوس است. آن سوخو هواپیمای گاگارین را واژگون کرد. واقعیت از این قرار است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала