گزارش و تحلیل

باز هم کم آوردند آویزان ایران شدند

© AP Photo / Hani Mohammedباز هم کم آوردد آویزان ایران شدند
باز هم کم آوردد آویزان ایران شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باز هم موشک های فوق مدرن آمریکایی برای دفاع از عربستان سعودی در مقابل موشک های دست ساز یمنی کم آوردند سعودی ها به جای پرداختن به اصل ماجرا به ایران حمله ور شدند.

اینکه این موشک ها توسط ایران به دست انصار الله رسیده باشد خود یک معمای بزرگ است که بد نیست ائتلاف حمله کننده به یمن توضیح دهد که به چه صورت ممکن است این موشک ها به دست انصار الله برسد وقتی که کل یمن توسط پیشرفته ترین تسلیحات مدرن غربی که صدها ملیارد دلار ارزش دارد از زمین و هوا و دریا در محاصره است، چگونه ممکن است موشک هایی که به صورت میانگین 9 تا 12 متر طول دارد قاچاق شود.

نکته دیگری که اینجا مطرح است این می باشد که چطور ائتلافی که دارای پیشرفته ترین سلاح های جهان است نتوانسته طی بیش از سه سال جنگ تمام عیار این موشک ها را رصد و یا نابود کند.

باز هم مساله ای مطرح است و آن این می باشد که چگونه پیشرفته ترین دفاع های موشکی آمریکایی نتوانسته اند از عبور این موشک ها جلوگیری به عمل آورند و حتی به استناد گزارش ها برخی از همین موشک ها به جای اینکه به دنبال موشک های انصار الله برود بر سر مردم عربستان سعودی سقوط کرده.

از همه مهم تر اینکه چگونه سعودی ها توقع دارند در آب بپرند و خیس نشوند، آنها سالهاست در حال کشتار مردم یمن می باشند و حال که امروزه یکی دو موشک به سمت عربستان شلیک شده زمین و زمان را به هم دوخته اند.

اگر شرایط سقوط روزانه ده ها موشک که زمان جنگ ایران و عراق با پول عربستان سعودی خریداری می شد و در شهرهای مختلف بر سر مردم ایران سقوط می کرد پیش می آمد چه کار می خواستند بکنند.

در وحله اول فرض کنیم به فرض محال که اصلا این موشک ها توسط ایران در اختیار انصار الله قرار گرفته، مگر عربستان سعودی از مدرن ترین سلاح های دفاع موشکی برخوردار نمی باشد و اینگونه نیست که طبق گفته شاهزاده محمد بن سلمان ارتش این کشور جزو قدرتمند ترین ارتش های جهان اسلام است در حالی که ارتش ایران عددی در مقابل اینها به حساب نمی آید پس چرا اینها اینقدر از موشک های ایرانی ترس دارند.

در وحله دوم فرض کنیم که تکنولوژی ساخت این موشک ها توسط ایران در اختیار انصار الله قرار گرفته، که خیلی هم امکانش زیاد است. 

آیا باید بگوییم فناوری تولید موشک های ایران بسیار پیشرفته تر از دفاع های موشکی ساخت آمریکا است که سعودی ها اینقدر ترسیده اند.

آیا قانونی مبنی بر منع ایران از تحویل فناوری تولید و یا ارتقای سیستم های موشک های یمنی وجود دارد؟

آیا مردم بی گناه یمن حق ندارند برای دفاع در مقابل فجیع ترین وبی رحم ترین حمله نظامی از خود دفاع کنند و واکنش نشان دهند؟

چرا موسسات بین المللی به جای پرداختن به علت به معلول می پردازند؟

در جنگ دو طرف آسیب می بینند واینگونه نیست که عربستان سعودی توقع داشته باشد به هر کاری می خواهد دست بزند اما تاوان پس ندهد.

اگر سازمان های بین المللی واقعا به دنبال حل مشکل هستند به جای اینکه به دنبال مقصر در تولید موشک های یمنی باشند باید به دنبال متوقف نمودن جنگ در یمن باشند.

تا زمانی که این جنگ ادامه داشته باشد قطعا عربستان در معرض حملات دفاعی یمنی ها قرار خواهد داشت و اگر می خواهند مشکل را حل کنند باید جنگ را متوقف کنند و نه اینکه این و آن را متهم کنند.

در پایان باید گفت این ماجرا ثابت کرد سیستم های دفاعی و تسلیحات آمریکایی چه قدر آبکی هستند که نمی توانند چهارتا موشک یمنی دست ساز را نابود کنند یا اینکه شاید آمریکایی ها آن تسلیحاتی که باید به سعودی ها تحویل دهند را تحویل نداده اند و پول را گرفته اند سر آنها کلاه گذاشته اند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала