گزارش و تحلیل

پرونده ی اسکریپال بهانه ای برای برخورد با قدرت روسیه

© REUTERS / Kommersant/Yuri Senatorovپرونده ی اسکریپال بهانه ای برای برخورد با قدرت روسیه
پرونده ی اسکریپال بهانه ای برای برخورد با قدرت روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای اروپایی در اقدام هماهنگ شده با بریتانیا به بهانه مسمومیت سرگی اسکریپال، جاسوس روس تبار که به لندن پناه برد، ده ها دیپلمات روس را اخراج کردند.

در همین خصوص دکتر سید رسول موسوی دیپلمات ایرانی، سفیر سابق ایران در استونی و فنلاند و مشاور ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به گفت و گو با اسپوتنیک پرداخت.
وی خاطر نشان نمود ، کشورهای اروپایی این تصمیم را بدون داشتن هیچ مدرکی از مداخله ی روسیه در مسمومیت اسکریپال گرفته اند:
صرفا موضوع مسمومیت دیپلمات سابق مطرح نیست برای اینکه موارد مختلف این چنینی در دنیا و همچنین در لندن اتفاق افتاده است. نکته ی دیگر این است که بدون ارائه مدرک صرفا موضوعی مطرح شده و براساس آن تصمیم می گیرند. در دنیای سیاست می دانیم که چنین اتفاقی در عراق افتاد و بدون اینکه مدرکی ارائه شود براساس یک اتهام به این کشور حمله شد و بعد از آن هم مشخص شد که مدرکش ساختگی بوده است. بنابراین یک سلسله موضوعات باید براساس شواهد عینی و مدرک باشد که در این زمینه جای بحث است. اما به نظر من این هجمه ی بزرگی که شکل گرفته است صرفا به این موضوع برنمی گردد. بلکه به سخنرانی آقای پوتین در مجلس فدرال مربوط می شود. در آنجا یک مجموعه ای از بحث هایی مطرح شد و روسیه جایگاه جدیدی را برای خود در عرصه ی بین المللی تعریف کرد. پیشرفت های روسیه در عرصه های نظامی مطرح شد و همچنین آنچه که در زمینه راهبردی در جهان اتفاق افتاده است. من فکر می کنم از همان زمان غربی ها یک تحلیلی داشتند که نگذارند این مطالبی که آقای پوتین در اجلاس مربوطه مطرح کرد و روسیه را به یک شرایط ویژه ای در جهان امروز تعریف نمود، شکل بگیرد. تحلیل من این است ، در کنار یک موضوعی که فعلا در حد یک اتفاق است، این چنین گسترده مسئله ای را مطرح کردن به نظر می آید که اروپاییان بیشتر می خواهند با روسیه در صحنه های دیگری برخورد کنند. چه بسا این موضوعی نبوده که ناگهان این تعداد دیپلمات روس را از کشورهای اروپایی اخراج کنند. مسئله فراتر از مسمومیت اسکریپال در لندن بوده است.

در شهر سالیسبری (سالزبری) بریتانیا در تاریخ ۴ مارس ، جاسوس بریتانیایی سرگی اسکریپال و دخترش یولیا مسموم شدند. لندن تایید می کند که دولت روسیه در مسمویت اسکریپال با ماده سمی А234 نقش داشته است. روسیه این اتهام را قاطعانه رد می کند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала