گزارش و تحلیل

ظهور ژاندارک فلسطینی ها

© AFP 2023 / Abbas Momaniظهور ژاندارک فلسطینی ها
ظهور ژاندارک فلسطینی ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از جنگ یکصد ساله میان انگلیس و فرانسه که در نهایت منجر به تبعیت فرانسوی ها از انگلیسی ها شد، دقیقا زمانی که فرانسوی ها از امکان پیروزی بر انگلیسی های اشغالگر مایوس شده بودند

پس از جنگ یکصد ساله میان انگلیس و فرانسه که در نهایت منجر به تبعیت فرانسوی ها از انگلیسی ها شد، دقیقا زمانی که فرانسوی ها از امکان پیروزی بر انگلیسی های اشغالگر مایوس شده بودند، دختر جوان شانزده ساله ای به نام ژاندارک از میان مردم فرانسه ظهور کرد و با شجاعت خود توانست امید را در دل فرانسوی ها زنده کند و در نهایت فرانسوی ها با الهام از شجاعت ژاندارک بر انگلیسی ها چیره شدند و سرزمین های خود را آزاد کردند.
در آن زمان وقتی که پادشاه فرانسه جرئت نداشت در مقابل یک سرباز انگلیسی بایستد وحتی حرف بزند ژاندارک مبارزه خود با انگلیسی ها را با یک سیلی بر صورت یک افسر انگلیسی شروع کرد ومردم فرانسه را به هیجان آورد و مبارزه فرانسوی ها بر علیه انگلیسی ها مجددا شروع شد.
وقتی که صحنه سیلی زدن عهد التمیمی دختر شجاع فلسطینی بر صورت سربازی، که برای بازداشت برادرش و تخریب خانه پدری اش آمده بود، را در رسانه ها مشاهده کردم دقیقا همان ماجرای ژاندارک در ذهنم تداعی شد.
علیرغم اینکه در سیاست امروزه مرسوم شده که تلاش شود ملت ها نتوانند برای خود قهرمان پیدا کنند و اسرائیلی ها هم تلاش دارند به جای قهرمان سازی رهبران جنبش های مختلف فلسطینی را به عنوان درگیری با نظامیان ترور کنند چون فیلم درگیری عهد التمیمی توسط رسانه ها منتشر شده بود امکان کشتن وی نبود و به همین دلیل وی را به هشت ماه زندان محکوم کردند.
بد نیست سازمان هایی که دم از حقوق بشر و حقوق انسان و دفاع از حقوق کودکان می زنند پاسخ بدهند که در شرایط محاکمه عهد التمیمی که زیر سن قانونی است کجا بودند؟
آیا طبق قوانین بین المللی امکان دارد که یک شهروند غیر نظامی در دادگاه نظامی محاکمه شود؟
چرا یک سرباز اسرائیلی که یک فلسطینی بی دفاع را با خونسردی تمام در مقابل دوربین ها کشت به نه ماه زندان محکوم می شود در حالی که یک دختر نوجوان فلسطینی زیر 18 سال به دلیل یک سیلی زدن به هشت ماه زندان محکوم می شود؟
اشتباهی که اینجا اسرائیلی ها مرتکب شده اند این است که متوجه نشدند عهد التمیمی دیگر به یک ژاندارک فلسطینی تبدیل شده و نوجوانان فلسطینی امروزه با الگو گرفتن از عهد جان تازه ای گرفته اند و برای مبارزه تا آزادی سرزمین خود فعالیت خواهند کرد.
برخی باور دارند که اسرائیلی ها ترجیح می دادند عهد التمیمی را اعدام کنند اما چون در سیاست آنها اعدام به روش متعارف می تواند بت سازی کند ممکن است پس از آزادی عهد التمیمی به دلایلی همانند شیخ احمد یاسین ترور کنند اما نباید فراموش کنند که ژاندارک هم توسط انگلیسی ها به فجیع ترین اشکال (زنده سوزاندن) اعدام شد ولی در نهایت همان خاکستر وی بهانه ای شد برای قیام مردم فرانسه بر علیه اشغالگر.
عهد التمیمی دیگر قهرمان ملی است و نه فقط فلسطینی ها بلکه حتی بسیاری از جوانان عرب وی را الگوی خود قرار داده اند و به همین دلیل ممکن است همین حرکت خانم التمیمی منجر به قیامی نه فقط در فلسطین بلکه در همه کشورهای عربی ای شود که امروزه دم از گفتگو و برقراری رابطه با اسرائیل می زنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала