گزارش و تحلیل

ائتلاف بزرگ "روسیه و ایران" در برابر "ترکیه و آمریکا"

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر ائتلاف بزرگ "روسیه و ایران" در برابر "ترکیه و آمریکا"
ائتلاف بزرگ روسیه و ایران در برابر ترکیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا ائتلاف بزرگ "روسیه و ایران" در برابر "ترکیه و آمریکا" تشکیل می گردد! ائتلاف 5 در برابر 3 چیست!

اهداف ائتلاف "روسیه، ایران، عراق، پاکستان، سوریه" در برابر "آمریکا، اسرائیل، ترکیه" در سوریه در چیست!

به گزارش اسپوتنیک در طی تحولات اخیر در طی هفته های جاری در سوریه، آفای سرلشگر صفوی دستیار و مشاور ارشد رهبر ایران در سخنرانی خود، پیشنهاد تشکیل ائتلاف "ایران با روسیه، پاکستان، عراق و سوریه" در مقابل "ترکیه با آمریکا و اسرائیل" را مطرح نمود.

به عقیده این مقام نظامی ارتش در ایران، روس‌ها یک قرارداد 49 ساله امنیتی-دفاعی با سوریه بسته‌اند که  پایگاه طرطوس و یک پایگاه هوایی در لاذقیه در اختیار نیروی هوایی این کشور است و آنها در این مناطق سامانه S400 نیز مستقر کرده‌اند. بنابراین روسها می‌توانند در مقابله با حملات اسرائیل به سوریه کمک کنند چون با آنها ارتباط نیز دارند. البته کمک‌های ایران هم مؤثر است اما در نهایت این مردم و دولت سوریه هستند که تصمیم گیری می نمایند.

در این راستا خبرگزای اسپوتنیک به سراغ دو کارشناس روس و ایرانی رفته است، تا ابعاد این پیشنهاد مقامات ایرانی را از دو دیدگاه کشور روسیه و ایران بررسی نماید.

روسیه – ترکیه – ایران : بمب مخفی شده در پوشش اتحاد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ائتلاف آینده دار ترکیه، روسیه و ایران

جناب آقای سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان احتمال تشکیل این ائتلاف را ممکن می بیند.

_نظر شما در خصوص پیشنهاد ایران در تشکیل ائتلاف 5 کشور "ایران، روسیه، پاکستان، عراق و سوریه" در برابر "ترکیه، آمریکا و اسرائیل" در بحران سوریه چیست؟

در مصاحبه ای که آقای صفوی مشاور رهبر ایران پیشنهاد جالبی را در خصوص برقراری توازن قدرت هم به لحاظ نظامی و استراتژیک داده اند، تا قدرت های منطقه بتوانند با تشکیل ائتلافی متشکل از ایران، روسیه، پاکستان و عراق، در مقابل آمریکا و اسرائیل بایستند. به لحاظ عملی چنین ائتلافی (به جز کشور پاکستان که به طور جداگانه در خصوص آن صحبت خواهیم نمود) می تواند همکاری های گسترده و موفقیت آمیزی داشته باشند، ایران، روسیه و سوریه در این سو هماهنگ تر هستند. کشور عراق نیز در اتاق جنگ مبارزه با تروریسم حضور میدانی ندارد. اما عراق در اتاق مشورت همکاری های امنیتی در مبارزه با تروریست ها و داعش همانند ایران، روسیه و سوریه حضور دارد.

اما در خصوص پاکستان نظر متفاوتی دارم، پاکستان در زمان جنگ سرد در گروه کشورهای غربی و آمریکا و در مقابل با اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان قرار داشته است. به احتمال زیاد علت اشاره جناب آقای صفوی به حضور پاکستان در کنار دیگر کشورها من جمله روسیه برای تشکیل ائتلاف علیه آمریکا و اسرائیل در منطقه ،به این دلیل باشد که روابط اخیر مابین آمریکا و پاکستان تیره شده است. آقای دونالد ترامپ همانطور که مستحضر هستید با تمام جهان من جمله اروپا، ناتو، کره شمالی، ونزوئلا، سوریه و حتی روسیه اعلام جنگ نموده است. ترامپ در این اواخر علیه پاکستان نیز جو سازی نموده است و اعلام نموده آنقدر که ما خرج  و حمایت از پاکستانی ها می کنیم، آنها بها نمی دهند و این کشور انتظارات آمریکا را برآورده نمی کند. این اقدام ترامپ در واقع یک توهین ملی بود، مقامات پاکستانی از خود عکس العمل نشان دادند. به همین دلیل مشاور رهبر ایران، پاکستان را نیز به عنوان کشور پیشنهادی در ائتلاف "ایران، روسیه، پاکستان، عراق و سوریه" علیه آمریکا و اسرائیل دانسته است.

 این نکته بسیار مثبت است، اگر پاکستانی ها به عنوان یک کشور در منطقه، تجدید نظری در روابط خود با آمریکا داشته باشند. به همین دلیل اشاره آقای رحیم صفوی بسیار به جا می باشد تا پاکستان هم به این ائتلاف بپیوندد، بدین صورت پاکستان و همچنین روسیه یک ضربه بسیار محکمی را به آمریکا زده است، اینکه روسیه توانسته است پاکستان را از اردوگاه غرب به سمت شرق بکشاند و بدین ترتیب خیلی از معادلات سیاسی، استراتژیک در منطقه به نفع روسیه و شرکای روسیه مفید خواهد بود.

آیا روسیه ناجی آمریکا است؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا روسیه ناجی آمریکا است؟

_اهداف ائتلاف 5 کشور "ایران، روسیه، پاکستان، عراق و سوریه" در برابر آمریکا و همدستانش چگونه خواهد بود؟

اگر چنین ائتلافی شکل بگیرد، اولا دست آمریکا از لحاظ پراکندگی پایگاه های آمریکایی، از لحاظ همکاری های منطقه ای را خیلی محدود می کند. تشکیل این ائتلاف در مقابل ناتو و آمریکا و متحدین منطقه، برای جلوگیری از نفوذ آمریکا می باشد، حتی ممکن است این روابط از همکاری های نظامی فراتر برود، حتی می توان همکاری های اقتصادی را علاوه بر نفوذ استراتژی ایجاد کند. در صورت تشکیل این ائتلاف بحث کنترل بر تنگه های منطقه، آبهای آزاد در اختیار این کشورها قرار می گیرد. در آن صورت همکاری های دریایی پاکستان و روسیه می تواند افزایش یابد.

 ایران و پاکستان با همکاری و مدیریت روسیه می توانند بحث مبارزه با تروریسم را کنترل نماید، تروریسمی که بیشتر از سوی آمریکا، عربستان و اسرائیل در منطقه بوجود آمده است. می توان یک قدرت کلاسیک و مردمی را ایجاد نمود که بتوان نقشه های آمریکا جهت مدیریت منطقه را خنثی و یا به حداقل برسانیم. این ائتلاف می تواند متناسب با نقشه های توسعه طلبانه آمریکا حرکت نماید و قدرت مانور و دخالت آمریکا، توسعه طلبی و تجاوز به دیگر کشورها را کاهش داد. به عنوان مثال آمریکا به صورت یک طرفه پایتخت اسرائیل را از تل آویو به اورشلیم تغییر می دهد، در صورتی که ما یک ائتلاف قوی در منطقه داشته باشیم می توانیم جلوی توسعه طلبی آمریکا من جمله در این مورد ذکر شده را بگیریم.

آقای "نیکلای الکساندروویچ کوژانوف" کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه، احتمال تشکیل این ائتلاف را در صورت تنها مبارزه با تروریسم جایز می داند، زیرا روسیه خواهان لطمه زدن به استراتژیک منطقه ای خود نیست.

_نظر شما در خصوص پیشنهاد ایران در تشکیل ائتلاف 5 کشور "ایران، روسیه، پاکستان، عراق و سوریه" در برابر "ترکیه، آمریکا و اسرائیل" در بحران سوریه چیست؟

"از دیدگاه من، این پیشنهاد از سوی تهران در خصوص ایجاد یک ائتلاف چند جانبه در سوریه، متاسفانه از سوی مسکو قابل پذیرش نیست. روسیه محتاطانه در خصوص مناسبات با دمشق برخورد می کند، زیرا مسکو نمی خواهد به روند گفتگوهای خود با تل آویو از یک سو و از سوی دیگر به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ضربه بزند. در این جا روسیه تلاش خواهد کرد تا کمی تغییرات در این پیشنهاد به وجود بیاورد تا روسیه بتواند این ائتلاف را بیشتر به سمت مبارزه با نیروهای داعش ایجاد نماید. در این میان مسکو در صورت ایجاد ائتلاف با ایران یا دیگر همتایان خود، سعی خواهد نمود تا به استراتژی مورد نظر روسیه در خاورمیانه ضربه ای نزد. استراتژی روسیه شامل "ایجاد توازن میان روسیه و دیگر قدرتهای منطقه" می باشد. در این راستا تشکیل ائتلاف پیشنهادی از سوی ایران در این شکل و فرم خود برای روسیه تا حدی قابل پذیرش نیست.

سردار سلیمانی: داعش در سوریه و عراق به پایان رسید - اسپوتنیک ایران
سردار سلیمانی: داعش در سوریه و عراق به پایان رسید

_ در آن صورت ائتلاف پیشنهادی روسیه چیست و چه اهدافی را دنبال خواهد نمود؟!

به نظر من روسیه، ائتلاف در شکل پیشنهادی را به صورت دیگری می تواند ارائه دهد، زیرا روسیه خواهان حفظ استراتژی خود در خاورمیانه می باشد. روسیه در نظر دارد در صورت تشکیل ائتلاف بین ایران، روسیه، پاکستان و عراق در جهت مبارزه با تروریسم قدم بردارد و به مناسبات خود با دیگر کشورها من جمله عربستان و اسرائیل نیز آسیب نرساند. روسیه در واقع می تواند ایده پیشنهاد تشکیل ائتلاف دیگری را جهت حملات ضد تروریستی و گروه های تروریستی در سوریه را ارائه نماید.  

به نظر من بحران سوریه به طور یک طرفه هرگز نمی تواند حل شود. نه روسیه، نه ایران و نه ترکیه هیچ کدام از این کشورها به تنهایی نمی توانند بحران سوریه را حل نمایند، این کشوها مجبور هستند تا با یکدیگر همکاری نمایند. به عقیده من وضعیت و مشکلات به وجود آمده در عفرین به عنوان بهترین نمونه است که این سه کشور می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. روسیه مخالف حمله ترکیه به عفرین است، اما از آنجا که ترکیه باید در کنگره سوچی حضور داشته باشد و از آن پشتیبانی نماید، بنابراین تا کنون روسیه واکنشی در برابر حملات ترکیه به عفرین و اردوغان از خود نشان نداده است. کردها از سوی دیگر پیشنهاد روسیه را قبول نکردند، از نظر روسیه اگر کردها تحت کنترل دمشق و بشار اسد در بیایند، روسیه می تواند ضامن امنیت عفرین و عدم تجاوز ترکیه به این منطقه باشد. اما کردها به سمت آمریکایی ها رفتند و اعلام نمودند که ما در برابر حملات ترکیه با استفاده از نیروهای آمریکایی از خود محافظت می کنیم، روس ها در نتیجه در برابر حملات ترکیه به عفرین دیگر واکنشی از خود نشان ندادند.

در پایان با شنیدن نظر این دو کارشناس، می توان گفت احتمال تشکیل ائتلاف 5 کشور "ایران، روسیه، پاکستان، عراق و سوریه" در برابر آمریکا و همدستانش با هدف مبارزه با تروریسم در منطقه و ریشه کندن داعش می تواند نه تنها موجب موازنه قدرت در منطقه گردد بلکه تا حدی از تصرف های پی در پی غرب و آمریکا کاهش دهد، به شرطی که در این میان هر کدام از کشورهای عضو این ائتلاف 5 کشور، بتوانند استراتژی پیشین و روابط خود با دیگر کشورها را همانند گذشته ادامه بدهند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала