بودجه نظامی چین

© AP Photo / Zha Chunmingتقویت پتانسیل نظامی چین در دریای جنوبی
تقویت پتانسیل نظامی چین در دریای جنوبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا بودجه نظامی چین افزایش می یابد؟

به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان به بررسی علت افزایش بودجه نظامی چین پرداخته و آن را با تشنج در دریای چین جنوبی و تلاشهای آمریکا برای تشدید تسلط خود در منطقه مرتبط می دانند.

بودجه نظامی چین برای سال 2018، 8,1%  — تا 175 میلیارد دلار افزایش می یابد. ایگور کورتچنکو مدیر مرکز آنالیز تجارت جهانی اسلحه در این خصوص گفت:«چین قصد دارد با افزایش قدرت بالقوه نظامی خود به مقابله با قدرت نظامی آمریکا بپردازد.   بعلاوه، چین و روسیه و آمریکا سه ابرقدرت جهانی هستند که از انواع  قدرتمند تسلیحات برخوردارند».

ژاپن، ویتنام و فیلیپین و چین اختلافاتی در رابطه با مرزهای دریایی و مناطق تحت مسئولیت در دریای جنوبی و دریای شرقی چین دارند. چین معتقد است که فیلیپین و ویتنام عمدا از حمایت آمریکا برای تشدید تشنج در منطقه استفاده می کنند.

آمریکا معتقد است که چین در حال ساختن جزایر مصنوعی است و در آنجا تأسیسات نظامی می سازد و با کمک جزایر مصنوعی مساحت آب های ارضی خود را توسعه می بخشند. چین اتهامات آمریکا را رد می کند.

کارشناس در این خصوص گفت:«نمی توان با ماشین حساب، کارایی ارتش و بودجه نظامی را مورد ارزیابی قرار داد. این دو ارتباط مستقیم با هم ندارند. می توان بودجه های آمریکا، ویتنام  و عربستان سعودی را در سال های جنگ با هم مقایسه کرد. پتانسیل نظامی عربستان سعودی  با حوثی های یمن قابل مقایسه نیست.  با وجود این، الریاض نتوانست به پیروزی قطعی دست یابد».    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала