عملکرد این سیستم به گونه است که بلافاصله پس از برخورد هواپیما با مانع یا بروز حادثهای برای آن با ارسال سیگنالهایی موقعیت جغرافیایی هواپیما را اعلام میکند. اما در هواپیمای ATR آسمان این سیستم عمل نکرد تا علاوه بر طولانی شدن روند یافتن لاشه آن، گمانهزنیها متعددی درباره دلایل فعال نشدن ELT از جمله عدم پرداخت هزینههای مربوط به شارژ این سیستم مطرح شود.
صبح دوشنبه و به فاصله 24 ساعت پس از محو شدن هواپیمای آسمان از رادار عضو کمیسیون عمران مجلس ایران درباره سیستم مذکور گفته بود: باید سیستم ELT هواپیما ATR فعال میشد. این سیستم بلافاصله پس از برخورد با مانع بایستی فعال میشد تا موقعیت جغرافیایی هواپیما را ارسال میکرد، اما سیستم مذکور عمل نکرده و هیچ سیگنالی را تا الآن ارسال نکرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که گفته میشود سیستم مذکور در هواپیمای آسمان فعال نبوده است، تصریح کرد: بعید میدانم چنین مسئلهای اتفاق افتاده باشد، این موضوع با جان انسانها ارتباط دارد و نمیتوان با این مسئله بازی کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه احتمالاً این سیستم از کار افتاده یا حساسیت آن کم شده است، ابراز کرد: موضوع عدمفعال بودن سیستم ELT در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار میگیرد.
علوی با تصریح به اینکه خیلی از مسائل سقوط هواپیمای ایتیآر در هالهای از ابهام قرار دارد، افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه، دید بسیار کم و فشار ابرهای متراکم نباید پرواز با این هواپیما انجام میشد.
این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی ایران بعدازظهر دیروز اظهارات جدید و عجیبی درباره سیستم ELT بیان کرد. عابدزاده در اینباره گفت: براساس آنکس 6 ایکائو داشتن و فعال بودن سیستم ELT جزء الزامات است.
وی بیان کرد: در صورت بروز سانحه برای هواپیما این سیستم محل سانحه را در دو فرکانس 406 مگاهرتز (مخصوص ماهواره) و فرکانس 121.5 منطقهای ارسال میکند.
وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ATR آسمان یک دستگاه ELT سوکاتای فرانسوی بود که اعتبار کارکرد آن تا 2021 میلادی بوده است، گفت: تمام ناوگان هوایی سبک و سنگین زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری به سیستم ELT مجهزند و هر سال در زمان مجوز صلاحیت پرواز این سیستم مورد بررسی قرار میگیرد.
به گفته عابدزاده ELT هواپیمای سقوط کرده آسمان فعال بوده اما فرکانس آنها را ماهوارهها دریافت نکردند.
اگر اعلام مقصر بودن خلبان هواپیما —که معمولا یک پای ثابت سوانح حملونقل هوایی مسافری کشور است که تمام مسافران و خدمه آن جان خود را از دست میدهند- را فاکتور بگیریم و با فرض بررسیهای کامل و جامع، دلیل واقعی سقوط هواپیما احتمالا در آیندهای نزدیک اعلام خواهد شد. از سوی دیگر صحت و سقم اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با ارسال سیگنال توسط سیستم ELT هواپیمای آسمان نیز مشخص میشود، اظهارنظری که مشخص نیست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با استناد به چه چیزی آن را مطرح کرده است. چراکه هنوز جعبههای FDR و DVR این هواپیما پیدا نشده که بتواند بر اساس اطلاعات آن درباره عملکرد سیستمهای هواپیما از جمله ELT اظهارنظر کرد.
هواپیمای مسافربری ATR-72 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از تهران به سمت یاسوج در پرواز بود، روز یکشنبه حدود 50 دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد تهران از رادار مرکز کنترل هوایی ناپدید شد. این هواپیما در اطراف شهر سمیروم در استان اصفهان و در رشته کوه های دنا سقوط کرد. این هواپیما حامل 66 سرنشین بود (60 مسافر و 6 خدمه پرواز) که یک کودک نیز در میان آنها حضور داشت. براساس گزارش های اولیه تمامی سرنشینان این هواپیما جان باختند.