گزارش و تحلیل

اگر همه از همه جا خارج شوند

© AP Photo / Mohammad Zaatariاگر همه از همه جا خارج شوند
اگر همه از همه جا خارج شوند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای ریکس تیلرسون وزیر امور خارجه ایالات متحده روز گذشته حزب الله را یک جریان بالقوه در لبنان دانست که باید با آن تعامل شود مشروط بر اینکه ایران و حزب الله از سوریه خارج شوند وحزب الله سلاح خود را زمین بگذارد و فقط به فعالیت سیاسی بپردازد.

این سخنان آقای تیلرسون در شرایطی مطرح می شود که آمریکا حزب الله را یک گروه تروریستی می شناسد واصلا موجودیت آن را قبول ندارد پس چگونه است که آمریکا حزب الله را به عنوان یک جریان سیاسی بالقوه در لبنان قبول دارد؟

در واقع نکته اصلی در صحبت های آقای تیلرسون این است که اگر حزب الله انگونه که آمریکا می خواهد باشد هیچ مشکلی در پذیرش آن به عنوان یک گروه سیاسی وجود نخواهد بود.

اگر مقداری دقیق تر به ماجرا نگاه کنیم به آن معنا است که اگر حزب الله دست از مبارزه بر علیه اسرائیل و گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا بردارد دیگر از نظر آمریکا گروه تروریستی به حساب نخواهد آمد.

شاید راهکار منطقی تر برای این ماجرا این است که همه از منطقه خارج شوند و هر کسی سرش به کار خودش باشد.

یعنی ایالات متحده وهمپیمانانش از سوریه  - عراق – یمن – افغانستان – خلیج فارس و… خارج شوند، همچنین از اوروپا – شرق آسیا – آفریقا – آمریکای جنوبی و… خارج شوند و سرشان به کار خودشان باشد.

قطعا در این صورت بسیاری از کشورها هم همه خصومت های خود با ایالات متحده را کنار خواهند گذاشت و دست دوستی به سمت ایالات متحده دراز خواهند کرد وآمریکا را به عنوان کشوری که می توان با آن تعامل کرد خواهند پذیرفت.

قطعا اگر صهیونیست ها دست از سر سرزمین فلسطینی ها و مسلمانان بردارند که دیگر اصلا ماجرا گل وبلبل می شود.

اگر ایالات متحده و همپیمانانش دست از سر ملتها بردارند و تلاش نکنند سرزمین های ملت ها را اشغال کنند و خونریزی به راه بیاندازند قطعا اصلا دیگر وجود گروه های مقاومت بی معنا خواهد بود و خود به خود همه به سمت و سوی فعالیت صرفا سیاسی روی خواهند آورد و حتی نیاز به نصیحت آقای تیلرسون نخواهد بود.

بد نیست آقای تیلرسون توضیح دهد که اصلا چرا مردم کشوری که روزی عروس خاورمیانه به شمار می رفت مجبور شدند دست به سلاح بزنند و برای دفاع از خانه و کاشانه و ناموس خود مبارزه کنند.

ای کاش آقای تیلرسون اظهار می داشت که اگر وجود ایران و همپیمانان ایران در منطقه نبود قرار بود ایالات متحده و اسرائیل چه بلایی بر سر کشورهای منطقه بیاورند.

آیا آقای تیلرسون می تواند انکار کند که اگر مبارزه ایران و همپیمانان ایران با داعش در عراق نبود امروزه داعش کل عراق و شاید دیگر کشورهای منطقه را تصرف کرده بود و ملیون ها نفر را قتل عام کرده بود.

البته قطعا ناراحتی آمریکایی ها به این دلیل است که ایران و همپیمانان ایران اجازه ندادند داعش بر منطقه مسلط شود و مردم را به خاک و خون بکشد.

اگر صهیونیست ها که همپیمانان اصلی ایالات متحده در منطقه هستند نبودند آیا آقای تیلرسون فکر می کرد که فلسطینی ها که بصورت تاریخی مردم کشاورز مسالمت آمیز بودند مجبور می شدند دست به سلاح ببرند؟

اگر احیانا اسرائیلی ها سرزمین های لبنان را اشغال نمی کردند آیا لبنانی ها مجبور می شدند برای مقاومت و خارج کردن دشمن دست به سلاح ببرند؟

آیا اگر احیانا حضور آمریکا و تهدید های آن بر علیه ایران نبود آیا اصلا نیاز بود که ایران تلاش کند برای دفع بلا مرزهای مجازی خود را گسترش دهد؟

اگر تهدید های ایالات متحده و همپیمانان آن و ملیارها دلار سلاح هایی که آمریکا به کشورهای منطقه می فروشد نبود آیا ایران نیاز پیدا می کرد به سمت تولید سلاح های دفاعی برود؟

اصلا اگر سیاست های ایالات متحده نبود آیا بحران ها و جنگ ها در منطقه ادامه پیدا می کرد؟

قطعا پاسخ بسیاری از این سوال ها خیر است.

قطعا اگر همه از منطقه خارج شوند ودست از تهدید دیگران و تلاش برای تحمیل نظر خود بر ملت ها بردارند همه گروه های موجود به سمت و سوی فعالیت صرفا سیاسی پیش خواهند رفت و نیاز به نصیحت آقای تیرلسون که از ده هزار کیلومتر دورتر آمده نخواهد بود.

اگر آمریکا از ده هزار کیلومتر دورتر منافعی دارد که باید برای حمایت از آن به سمت جهان به منطقه خاور میانه لشکر کشی کند قطعا ایران هم در چند صد کیلومتری مرزهای خود منافعی خواهد داشت تا از آن دفاع کند و حزب الله لبنان هم در چند ده کیلومتر دورتر از کشور خود منافعی برای دفاع از آن خواهد داشت.

اما به هر حال بد نیست ایالات متحده وهمپیمانانش پیشقدم شوند و آنوقت بهانه را از دیگران بگیرند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала