بارزانی: کُردها از اندیشه استقلال دست نخواهند کشید

اشتراک
مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق پنجشنبه 15 فوریه بار دیگر تهدید کرد که اگر حقوق کردستان عراق بر اساس قانون اساسی این کشور به رسمیت شناخته نشود، این اقلیم بر جدایی از عراق اصرار خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت العربیه، مسعود بارزانی ،رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق در جمع نمایندگان حزبش در پارلمان اقلیم گفت: «برگزاری همه پرسی در زمره حقوق طبیعی مردم کردستان عراق به شمار می رود و کردها از اندیشه همه پرسی و استقلال دست بر نخواهند داشت».
مسعود بارزانی اضافه کرد: «اگر بغداد حقوق کردستان عراق را براساس قانون اساسی به رسمیت نشناسد، قطعا ما بار دیگر بر جدایی از عراق اصرار خواهیم کرد».
به گفته بارزانی، نقض قانون اساسی عراق و برهم زدن توافقات سیاسی از سوی بغداد مشوق اصلی مردم کردستان عراق در برگزاری همه پرسی بود.
او اختلافات داخلی اقلیم کردستان عراق نیز تصریح کرد که برگزاری انتخابات تنها راه حل برای پایان دادن به تنش های سیاسی در منطقه کردستان عراق است.
با وجود مخالفت‌های گسترده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اقلیم کردستان عراق 25 سپتامبر 2017، همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. در واکنش همه‌پرسی، نیروهای عراقی دوشنبه 16 اکتبر در پیشروی سریعی، استان نفت خیز کرکوک را که بخش بزرگی از آن از سال 2014 در کنتترل کردها قرار داشت را به کنترل خود درآوردند. پس از آن نیروهای کُرد از تمام مناطق کرکوک، میدان‌های نفتی، سنجار، بعشیقه و خانقین، عقب نشینی کردند.
اقلیم کردستان همچنان از اقدام‌‎های تنبیهی پس از برگزاری همه‌پرسی رنج می‌برد. از جمله این‌که از آن هنگام تا کنون، دولت عراق پرواز هواپیماهای خارجی را به فرودگاه‌های اقلیم کردستان منع کرده و برخی از گذرگاه‌های این اقلیم همچنان بسته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала