گزارش و تحلیل

آیا ایران قصد دارد ارز الکترونیکی بومی و مخصوص به خود را وارد بازار کند؟

© AFP 2023 / George Freyآیا ایران قصد دارد ارز الکترونیکی بومی و مخصوص به خود را وارد بازار کند؟
آیا ایران قصد دارد ارز الکترونیکی بومی و مخصوص به خود را وارد بازار کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در خبرها آمده بود که ایران می تواند ارز دیجیتالی بومی و مخصوص به خودش را تولید کند و از آنجاییکه ایران دارای یکی از بزرگترین منابع نفت و گاز جهان است، پشتوانه این ارز را نفت و گاز قرار داده و ارز دیجیتالی به نام سکه انرژی تولید کند.

در این مورد با کارشناس ایرانی هوشیار رستمی به گفتگو نشستیم و سوالات خود را از ایشان پرسیدم.


آیا ایران قصد دارد ارز دیجیتالی مخصوص به خود را وارد بازار کند؟
ارزهای دیجیتالی یک سری مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند و در شرایطی که ما هنوز خودمان را به سطح استاندارهای بین المللی در زمینه ارزهای دیجیتالی نرسانده ایم نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه مشکلات دیگری را هم درست خواهد کرد.


فکر می کنید چه مشکلاتی در این زمینه وجود داشته باشد؟

به ترن هوايى آمريكايى خوش آمديد - اسپوتنیک ایران
به "ترن هوايى آمريكايى" خوش آمديد
در زمینه ارزهای دیجیتالی علاوه بر این که یک سری مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند و حتی در مورد ارزهای فیزیکی مثل دلار، وقتی که شما کالایی را با دلار خرید می کنید دلار جابجا نمی شود بلکه در این خرید و فروش یک سری کدها و پیامها به نام سویفت منتقل می شوند و بدین صورت پول از یک حساب به یک حساب دیگر انتقال پیدا می کند در این میان انتقال دهنده و گیرنده نیز مهم است، مثلا دلاری که ارز ایران نیست ولی وقتی که ایران در یک طرف این معامله قرار می گیرد ما دچار محدودیت های خاصی می شویم و در مورد ارزهای دیجیتالی هم همین گونه خواهد بود و چه بسا بدتر شود. مشکل ما شاید در جایی دیگری باشد و بهتر بگویم نظام مالی ما شاید هنوز نتوانسته خود را به عنوان یک نظام مالی بین اللمل خود را ثابت کند و بگوید که تابع قوانین و مقرارت هستم که این قوانین و مقررات عمدتا سیاسی نبوده و بیشتر تکنیکی هستند و باید قابلیت هایی را ایجاد کنیم که دنیا بتواند به ما اعتماد کند و ما حتی اگر ارزی دیجیتالی برای خودمان داشته باشیم این ارز باید در دنیا بچرخد و نهادهای رگولاتوری طبق معمول با این حرکت مخالفت ایجاد خواهند کرد و موانع جدی ایجاد می کنند و به نظر من نه تنها وضعیت بهتر نخواهد شد بدتر هم خواهد شد.

آیا فکر می کنید اگر ایران پشتوانه ارزهای دیجیتال خود را نفت و گاز قرار دهد امکان دارد با مشکلاتی کمتری در این زمینه مواجه شود؟
اگر با این ایده ارزهای دیجیتالی تولید شود که پشتوانه آن نفت و یا گاز باشد به نظر من موفق نخواهد بود چون ایران در یک سمت این ارز قرار خواهد گرفت و این باعث می شود در نهادهای رگولاتوری که در دنیا وجود دارند ایجاد حساسیت کند.

علل کاهش قیمت بیت کوین - اسپوتنیک ایران
علل کاهش قیمت بیت کوین
این ارزها از آنجاییکه به طور مستقیم بین خریدار و فروشنده تبادل می شود و شخص سومی هم در این بین قرار نمی گیرد، آیا ایران می تواند از این ارز به عنوان ارزی برای دور زدن تحریم ها و راحت شدن نقل و انتقالات مالی بین الملی استفاده کند؟
ما وقتی می توانیم در حوزه ایده پردازی یا ایجاد ارزهای اختصاصی برای خودمان صحبت کنیم که بخشی از نظام بین الملی دنیا باشیم و در مسیر پیشرفت انها ملحق بشیم و در این زمینه نقشی ایفا بکنیم ولی متاسفانه ما فعلا در این زمینه حداقل ها را نداریم و وقتی که این حداقل ها را نداشته باشیم و صرفا با استفاده از تکنولوژی و ایده های نو بخواهیم تحریم را دور بزنیم و یا محدودیت هایی را که وجود دارد را به طور اساسی برطرف کنیم در حال حاضر امکانش نیست.

اگر ایران بخواهد در آینده وارد بازار و تولید ارز دیجیتال مخصوص به خود شود چگونه می تواند این کار را انجام دهد؟
تنها راه این است که ما اصول و قوانین نظام مالی بین الملل را بپذریم و چهار چوبهای که مورد توافق همه کشورها و حکومت ها و مستقل از اختلاف های سیاسی بین کشورها هستند را بپذیریم در این بین باید در نظر داشته باشیم که اختلافات سیاسی کشورها با یکدیگر نمی تواند روی قواعد نظام مالی تاثیر بگذارد، مثلا اگر روسیه و آمریکا با یکدیگر اختلافات سیاسی داشته باشند نمی توانند اصول و قواعد بین الملی نظام مالی را نادیده بگیرند و بگویند که حالا که ما با یکدیگر اختلاف سیاسی داریم این قواعد را اجرا نمی کنیم. این قواعد بخشی از خواسته های یک جبهه سیاسی نیست بلکه این مواردی است که دانش بشری و تجربه بشری به آن رسیده و برای همه کشورها است و مخصوص و متعلق به یک کشور خاصی نیست و نهایتا هر کشوری که می خواهد در این زمینه حضور داشته باشد باید این قواعد را اجرا کنند و به آن احترام بگذارند. مشکل اصلی ما الان ایده پردازی نیست که چگونه ارزی ایجاد کنیم ما باید نظام مالی خودمان را به سطح استاندارهای بین المللی برسانیم و نظام بین الملل را قانع کنیم که آنها ما را بپذیرند و بعد از آن اگر خواستیم در پیشرفت های بشری که ارز دیجیتال بخشی از آن است، با توجه به ظرفیت های خودمان ما هم مشارکت داشته باشیم آن موقع قابل پذیرش و اجرایی می باشد در غیر اینصورت هر شرایط دیگری باشد نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه مشکلات دیگری را هم درست خواهد کرد

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала