تشدید مسابقه تسلیحاتی

© Fotolia / KLimAx Fotoمسابقه تسلیحاتی
مسابقه تسلیحاتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تأثیر دکترین جدید آمریکا بر مسابقه تسلیحاتی زیاد خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، به عقیده تحلیلگران آمریکایی و روسی، سیاست هسته‌ای دولت دونالد ترامپ تفاوت زیادی با دکترین روسای‌جمهوری قبلی نداشته و بعید است ارجحیت خاصی برای ایالات متحده بوجود آورد.

پنتاگون در اوایل ماه فوریه باید سند مربوط به راهکار جدید هسته‌ای آمریکا را منتشر کند که در دولت دونالد ترامپ تهیه شده و گویای سیاست رئیس جمهوری آمریکا در این راستاست. البته نسخه هایی از پیش نویس این سند ازهم اکنون بدست رسانه های گروهی افتاده، هرچند پنتاگون از تایید یا تکذیب اسناد منتشره در این رابطه خودداری کرده است.

بر اساس این پیش نویس، افزایش زرادخانه های هسته‌ای آمریکا به بازدارندگی روسیه و دیگر کشورها کمک خواهد کرد. البته به عقیده برخی کارشناسان، دکترین جدید هسته‌ای آمریکا بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث بروز مسابقه تسلیحاتی تازه ای در جهان شود.

پیش نویس این دکترین گویای آن است که سیاست هسته‌ای ترامپ با سیاست باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا بطور اساسی تفاوت دارد. برای اینکه اوباما در نخستین سخنرانی بین المللی خود در پراگ تایید کرده بود که آمریکا به جهانی فارغ از سلاح هسته‌ای پایبند است. دکترین هسته‌ای دولت ترامپ کاملا راهکار دیگری را دنبال می کند.

در این سند آمده است که پنتاگون قصد دارد تا به سمت تولید مهمات هسته‌ای کم قدرت روی آورد که برای استفاده در مناطق درگیریهای نظامی در نظر گرفته شده اند. این سلاحهای هسته‌ای تاکتیکی قدرت محدودی دارند، ولی بر تسلیحات نظامی متعارف کاملا برتری دارند. در پیش نویس سند مورد نظر پنتاگون یادآوری شده که افزایش تعداد چنین تسلیحاتی باعث بازدارندگی روسیه و دیگر کشورهای دارای سلاحهای هسته‌ای شده و ارجحیت آمریکا در این عرصه را تامین خواهد کرد.

در حال حاضر در زرادخانه های ایالات متحده حدود 7 هزار مهمات هسته‌ای موجود است که این شاخص فقط از مهمات هسته‌ای روسیه که حدود چند صد عدد بیشتر است، کمتر می باشد.

آدام اسمیت نماینده دموکرات کنگره آمریکا معتقد است: «توصیه های دولت ترامپ باعث افزایش امنیت ما نمی شود. بجای آن تنها مسابقه تسلیحاتی جدیدی براه افتاده، به امنیت راهبردی در جهان آسیب رسانده،  آستانه استفاده از سلاحهای هسته‌ای را پایین آورده و خطر نزدیک شدن به یک جنگ هسته‌ای را افزایش خواهد داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала