گزارش و تحلیل

طرح قیمومیت آمریکا برای سوریه

© Photo / Sputnik Türkiye / Hikmet Durgunطرح قیمومیت آمریکا برای سوریه
طرح قیمومیت آمریکا برای سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات نظامی ترکیه در عفرین در زمانی انجام می شود که بزودی قرار است نشست گفتگو های ملی سوریه در سوتچی انجام گردد و نشست دیگری در وین در حال برگزاری می باشد.

علیرغم مخالفت ایران و روسیه و دولت سوریه با عملیات ترکیه اما این عملیات انجام شد و ترک ها به صراحت اعلام کردند که هدفشان نیروهای کرد آموزش دیده توسط ایالات متحده آمریکا، همپیمان اصلی ترکیه در ناتو است.
با توجه به شرایط پیش آمده احتمالا ترک ها تلاش خواهند کرد کرسی های کرد ها در اجلاس سوتشی را در اختیار ارتش آزاد سوریه وابسته به خود قرار دهند تا بتوانند در پروسه سیاسی آتی سوریه نقش کلیدی داشته باشند.
از سوی دیگر آمریکایی ها در وین طرحی را ارائه کردند که بر اساس آن پیشنهاد داده اند کشور مستقل سوریه تجزیه و تحت قیمومیت بین المللی قرار گیرد و ماجرایی که چندین دهه پیش با استقلال سوریه از قیمومیت فرانسه به پایان رسید مجددا تکرار گردد.
این ایده آمریکایی ها که به استناد رسانه المیادین در وین مطرح شده خود گواه آن است که آمریکایی ها متوجه شده اند نیروهای تحت امر آنها در سوریه تاب مقاومت نخواهند داشت و یا در مقابل ترکیه شکست خواهند خورد و یا با یک تواف سیاسی به دولت و ارتش سوریه ملحق خواهند گشت.

سیاست مخرب آمریکا در سوریه و موج جدید بی ثباتی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سیاست مخرب آمریکا در سوریه و موج جدید بی ثباتی
با اینکه برخی باور دارند که حضور ترکیه در سوریه می تواند مانند حمله عربستان به یمن ، ترکیه را درگیر یک جنگ فرسایشی کند اما در صورتی که کردها با یک توافق سیاسی به دولت مرکزی بپیوندند و مناطق خود را تحویل ارتش سوریه دهند قطعا ماجرا فرق خواهد کرد و قطعا ایران و روسیه پیشقدم خواهند شد تا ترکیه را متقاعد کنند از عفرین عقب نشینی کند.
آمریکایی ها تمایل داشتند بتوانند مناطق شمالی سوریه را به زخمی در کمر سوریه تبدیل کنند و کاری کنند که این منطقه به همراه برخی مناطق در جنوب سوریه که هم مرز اردن و جولان است به مناطقی جهت ادامه جنگ و خونریزی در سوریه تبدیل گردد.
شاید برخی متوجه نباشند که دلیل جنگ سوریه چه بود اما اصل ماجرا از این قرار بود که آمریکایی ها نقشه ای مبنی بر تغییر یا سرنگونی نظام های با خود و جایگزینی آنها با نظام هایی وابسته به خود را شروع کرده بودند.
این طرح آنها در اکراین جواب داد سپس اینها همان طرح را در شمال آفریقا پیاده کردند و در نهایت به دنبال آن بودند که طرحشان را در سوریه و دیگر کشورها پیاده کنند.
ایستادگی ایران و روسیه و ارتش سوریه و همپیمانانش بر علیه طرح آمریکا منجر به آن شد که ماجرا طولانی شود و طرح آنها ناکام بماند.
بماند که در لیبی نیز طرح آنها با فاجعه مواجه شد.
آمریکایی ها حالا به دنبال طرح جدیدی هستند که بر مبنای آن ایده قیمومیت را بر کشورهای دیگر توسط سازمان ملل که ابزار دست آنها است، تحمیل کنند.
قطعا در صورتی که چنین طرحی بخواهد در مورد سوریه اجرایی گردد به احتمال زیاد آمریکایی ها به دنبال آن خواهند بود تا این طرح را در جاهای دیگر نیز پیاده کنند.
حال اگر ماجرای عفرین به سرعت تمام شود وکردها به دولت مرکزی بپیوندند و آمریکایی ها از سوریه بیرون رانده شوند قطعا این طرح آمریکایی ها نیز با شکست مواجه خواهد شد و بدیهی است که اکثر کشورهای جهان امروزه در مقابل طرح آمریکا مقاومت خواهند کرد.
چون اگر الان مقاومت نکنند بعدها باید انتظار داشته باشند که طرح قیمومیت آمریکا وسازمان ملل برای آنها نیز مطرح گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала