گزارش و تحلیل

فسخ برجام آبستن پیامدهای جبران ناپذیر

© REUTERS / Morteza Nikoubazlفسخ برجام آبستن پیامدهای جبران ناپذیر
فسخ برجام آبستن پیامدهای جبران ناپذیر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه معتقد است که خط آمریکا معطوف به "تکمیل" برجام توافق های حاصله را متزلزل می کند.

سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه به "ریا نووستی" گفت:

ابتکار آمریکا و سه کشور اروپایی در باره تشکیل گروه کار در خصوص معامله هسته ای حاصله با ایران به سیر مثبت حوادث پیرامون برجام منجر نخواهد شد.

به گفته رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در لندن، پیشتر آمریکا و سه کشور اروپایی — انگلیس، فرانسه و آلمان گروه کاری ویژه بررسی معامله با ایران را تشکیل دادند.

ریابکوف ادامه داد:

ما گزارش های مربوطه را دیدیم و قبلا هم گفته بودیم که موضوع تکمیل برجام به شکلی که واشنگتن آنرا مطرح می کند هدفش متزلزل کردن توافقات حاصله با ایران و پیچیده تر کردن اجرایی آتی آن است.

ریابکوف گفت:

ما معتقدیم که هیچگونه توافق و تفاهم که می تواند در این فرمت بدون جلب ایران و سایر امضا کنندگان برجام به دست آید، از لحاظ حفظ موقعیت ما در حمایت از اجرای کامل این توافق بدون وارد کردن هیچ اصلاحات برای ما حایز اهمیت نیست. این توافق باید در ابعاد کامل بدون هیچ گونه تصحیحات اجرا شود.

این دیپلومات روس تاکید کرد که در مسکو منتظر آن نیستند که این گونه تصمیم ها و و حصول ممکنه توافقات بعدی در حکم سیر مثبت حوادث باشد.

خانم "ایرینا فیودوروا" کارمند ارشد علمی مرکز تحقیق خاور نزدیک و میانه وابسته به موسسه خاور شناسی آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک در باره این موقعیت چنین گفت:

حالا وقتی که سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در مورد کره شمالی شکست خورد و جمهوری دموکراتیک خلق کره ثابت کرد که به تصمیمات ایالات متحده وابسته نیست، رئیس جمهور ترامپ توجه خود را به ایران جلب کرد، او می خواهد یا این معامله را یا تکمیل و یا لغو کند.

به نظر این محقق، نقض این معامله از طرف واشنگتن عواقب بسیار جدی را نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در کل نظام امنیت بین المللی خواهد داشت.

خانم "فیودوروا" با اطمینان اظهار داشت:

"من فکر می کنم که ایران تحت هیچ شرایطی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مربوط به برنامه هسته ای ایران را نقض نخواهد کرد. وی افزود: من فکر می کنم ایران هر گونه نقض را از طرف سایر کشورهای امضاکننده این موافقتنامه را به عنوان دلیل بسیار جدی برای خروج از این توافق در نظر بگیرد. این بسیار خطرناک است. این امر حل و فصل اختلافات در منطقه خاورمیانه را دشوارتر خواهد کرد و یک سابقه بد برای حل و فصل دیپلماتیک بحران در شبه جزیره کره خواهد بود. به این معنا که عواقب آن می تواند بسیار جدی و حتی در برخی موارد جبران ناپذیر باشد.

گفتنی است که در تاریخ 14 ژوئیه سال 2015 ایران و شش کشور میانجیگر بین المللی (فدراسیون روسیه، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان) در باره حل مشکل قدیمی اتمی ایران به توافق رسیدند: برنامه برجام پذیرفته شد که به دنبال آن، تحریمات قبلی اقتصادی و مالی ضد ایرانی وضع شده از طرف شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا برداشته شد. دولت کنونی آمریکا به شدت از این توافق نامه انتقاد می کند و به خارج شدن از آن تهدید می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала