فاجعه آتشفشانی قرن

© AFP 2023 / Dario Azzaroفاجعه آتشفشانی قرن
فاجعه آتشفشانی قرن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فوران بزرگ آتشفشان هاور در سال 2012، یک فاجعه بود.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان استرالیایی، فوران بزرگ آتشفشان هاور را که در سال 2012 در زیر آب رخ داد را به عنوان قوی‌ترین فاجعه زیرآبی در طی 100 سال گذشته نامیدند.

در ابتدا، این آتش فشان توجه دانشمندان را به خود جلب ننود، اما آتشفشان‌ شناسان بزودی یک  جزیرۀ سنگ آذرین بزرگ به مساحت 26 هزار کیلومتر مربع را در سواحل نیوزیلند کشف نمودند. ضخامت این سنگ به 3.5 متر می‌رسید. سه ماه بعد از این فوران، جزیرۀ مذکور به قطعات جداگانه تبدیل شد که بخشی از آنها در دریا غرق شدند. نتیجه تحقیقات این دانشمندان در مجله Science Advances منتشر شده است.

دانشمندان با استفاده از کشتی زیردریایی قدرت این فوران را بررسی نمودند. در عمق 1220 متر یک دهانه آتشفشانی پس از فروپاشی قسمت بالایی آتشفشان، حفره ای به وسعت 4.5 کیلومتر تشکیل شده بود. در قسمت پایینی این دهانه، 14 سوراخ دیگر وجود داشت که آز طریق آنها گدازه، خاکستر و سنگ آذرین خارج شده اند.

 فوران آتشفشان هاور (Havre Seamount) بزرگترین آتشفشان زیرآبی در طول تاریخ می‌باشد. براساس محاسبات دانشمندان، این فوران 1.5 برابر قوی‌تر از انفجار آتشفشان سنت هلن در سال 1980 بوده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала